Vrei să-ți exprimi deschis punctul de vedere, fără să fii agresiv? Cum ceri atenția cuvenită din partea celor care te ignoră?

Dacă dorești ca vocea ta să fie ascultată, nu e cazul să devii agresiv sau pasiv ci asertiv.

Ce este asertivitatea?

Asertivitatea este o formă de comunicare, un stil de a relaționa, ce presupune să ai curajul de a spune lucrurilor pe nume într-o manieră de respect față de celălalt.

La ce te ajută asertivitatea?

Când suntem asertivi, suntem siguri pe noi și ne spunem punctul de vedere ferm, echitabil și empatic. Asertivitatea este un comportament care tinde spre o finalitate de tip ‘’win – win’’ (avantaj reciproc), către un rezultat satisfăcător pentru ambele părţi implicate.

Cel mai mare avantaj pe care îl putem avea dintr-o comunicare asertivă este câștigarea încrederii în sine, prin faptul că înțelegem mai bine cine suntem și care este valoarea personală pe care o oferim.

Adoptând un comportament asertiv vom construi mai ușor o relație interpersonală, intrând mai repede şi mai profund în acord cu interlocutorul, oricare ar fi acesta.

Asertivitatea presupune să-ți susții propriile idei, să-ți exprimi sentimentele fără a-l jigni sau a-l agresa pe celălalt, făcând apel la politețea învățată în cei 7 ani de acasă.

Prin asertivitate dobândim libertatea de a ne declara sentimentele (pozitive sau negative) și părerile, dându-le și celorlalți posibilitatea să aibă propriile simțăminte și opinii.

Atitudinea asertivului este de tipul:“Eu sunt ok, tu esti ok’’; ‘’Mă valorizez, mă respect „ ; „Tu ești ok , văd parțile bune , și ceea ce ai tu de oferit.”.

Ca să îţi fie mai uşor să înţelegi, regăseşti mai jos, trei exemple de moduri de exprimare asertivă:

În loc să spui: ”Tu ar trebui să faci asta!”, formularea asertivă ar suna aşa: „Aş vrea să faci asta”.

„Nu ştiu! Faceţi ce vreţi.”, formularea asertivă: ”Da, îmi dau seama că este o problemă. Trebuie să mă gândesc bine. Poţi să mă aştepti până mâine cu un răspuns?.”

Dacă nu vrei să faci asta, atunci eu va trebui să plec!”, formularea asertivă: “Ţi -aș fi recunoscător, dacă ai înţelege că îmi doresc să faci asta pentru mine.”

Tu în ce stil te comunicare crezi că te încadrezi? Regasești în stilul tău de comunicare câteva din expresiile asertive prezentate anterior?

A fi asertiv, este o chestiune de stil personal, nu există un singur mod universal valabil pentru toată lumea.

Cum obţii respectul la locul de muncă, comunicând asertiv?

Exerciţiu practic asertivitate 

Cadru exercițiu: Şeful îţi cere, în ultima clipă să termini un raport foarte important, ceea ce înseamnă că va trebui să lucrezi în weekend. Ţi-ai făcut planuri déjà să ieşi în weekend cu familia şi prietenii.

Ce poţi spune?

“Ştii că aş vrea cu adevărat să ajut şi în mod normal sunt bucuros să o fac, însă în acest weekend nu vă pot ajuta. În acest weekend am aranjat să ies împreună cu familia şi nu voi putea lucra la acest raport. Pot să te ajut altfel?”

Cum era dacă spuneai: “Nici vorbă. Nu-mi voi schimba planurile pentru weekend. Îţi sugerez să aplezi la altcineva!” Sună agresiv, nu-i așa?

Folosind dialogul asertiv te vei simţi mult mai încrezător în interacţiunile cu şeful tău, în plus vei evita şi un posibil conflict.

 Exerciţiu practic asertivitate

Cadru exercițiu: Şeful îţi cere să rămâi peste program, pentru a înlocui un coleg. Eşti un angajat conştiincios, obişnuieşti să mai ţii locul colegilor, când aceştia au probleme, însă simţi că seful tău apelează prea des în ultimul timp la tine, lucru care te frustrează.

Cum poți răspunde asertiv:

Managerul: Paul, George este bolnav şi am nevoie să îi ţii tu locul mâine după masă.

Angajat: Din păcate D-le, mi-am făcut un alt program şi nu voi putea să rămân.

Managerul: Păi va trebui să – l anulezi, am nevoie de tine mâine.

Angajat: Sunt sigur că aveţi nevoie, numai că nu sunt disponibil.

Managerul: Ce treabă ai?

Angajat: Este o chestiune personală d-le, motiv pentru care nu voi fi disponibil mâine.

Managerul: Nu poţi să o amâni? Mă pui într o situaţie critică. Pot aranja să fii liber în altă zi, dacă rămâi mâine.

Angajat: Sunt sigur că puteţi aranja, însă nu pot rămâne mâine. Este o încurcătură, dar sunt sigur că veţi găsi o soluţie.

Managerul: Da, va trebui să găsesc o soluţie.

Angajat: Sper să găsiţi pe cineva.

Managerul: Voi găsi, nu- ţi face probleme.

Cu siguranță a fi asertiv reprezintă o provocare pentru fiecare dintre noi, însă succesul se regăsește în fiecare pas pe care îl facem în acest sens și fiecare decizie pe care o luăm privitoare la dezvoltarea noastră personală.

Nu uita! Asertivitatea este un proces de practică, se poate învăţa.

Încearcă un alt mod de comunicare, schimbă ceva în modul tău de exprimare, dacă vrei să fii tratat cu deminitate, şi dacă îţi doreşti relaţii armonioase cu cei cu care relaţionezi.

Învaţă, aşadar să comunici asertiv! Vezi cursul de Comunicare Asertivă organizat de Impact Training!

 

Sursa: Manuel J. Smith, Antrenamentul Asertivității

sursa foto: internet