Tot ce se întâmplă în lumea mea sau a ta, se întâmplă ca rezultat al unei decizii sau a unei serii de decizii pe care le luăm.

Decizi la un moment dat să te căsătorești cu X? Sau decizi să vinzi o casă? Sau decizi să îți schimbi locul de muncă?

Conform Asociației Americane de management, cel puțin 70% din deciziile pe care le luăm, se dovedesc a fi greșite în timp. Această cifră reprezintă doar o medie. Unii dintre noi, putem greși chiar mai des.

De ce se întâmplă acest lucru?

Acest lucru se întâmplă din cauză că luăm decizii pe baza unor prezumpții false, sau pentru că se schimbă complet contextul, și ceea ce ni s-a părut a fi o decizie bună la un moment dat, ajunge ulterior să fie o decizie neinspirată.

Îți recomand ca de fiecare dată când te confrunți cu o problemă sau o situație, să te gândești că o decizie care a fost valabilă la un moment dat pentru o situație, nu este neaparat valabilă și în altă situație.

Trebuie să știi sigur ce urmărești prin decizia pe care o iei, la ce rezultat vrei să ajungi, și să-ți pui cât mai multe întrebări pentru a genera cât mai multe răspunsuri sau soluții.

Tu cum iei decizii? Ai o metodă eficientă de a lua decizii?

Că să nu ajungi să regreți ulterior, este bine să înveți să iei decizii bune.

Dar ce înseamnă decizii „bune“?

În primul rând, deciziile bune, sunt decizii care să nu fie luate sub imperiul emoțiilor. Sub imperiul emoțiilor mai ales, când ești furios, nervos, vei lua cele mai proaste decizii. Îți recomand să te calmezi, să te detașezi  emoțional atunci când ai de luat decizii.

Și ca să te detașezi emoțional, scrisul de mână rămâne o soluție la îndemâna tuturor. Când scrii de mână, vezi ce ai scris, cuvintele sunt purtătoare de emoții și practic, așa vei elimina emoțiile.  Și asta, te ajută să îți dai seama cum gândești, dacă ești suficient de rațional să iei o decizie, mai ales, dacă este o decizie importantă.

Când luăm decizii, este bine să ne gândim la ceea ce contează cu adevărat pentru noi.

Brian Tracy, autor american,  ne dă două metode extrem de simple de luare a deciziilor pe care le poți utiliza, pentru a-ți dezvolta această abilitate.

  1. Prima metodă se numește Metoda Bilanțului

Această metodă, se mai numește și metoda Ben Franklin, după cum spune și numele celui care a fost Benjamin Franklin, diplomat, om de știință, om politic american.

Ce presupune această metodă?

Poți lua o foaie de hârtie pe care să o împarți în două secțiuni, trăgând o linie la mijloc. Într-o parte scrie toate avantajele sau motivele care sprijină luarea acelei decizii. În cealaltă parte, menționează dezavantajele sau motivele opuse.

Ți se pare simplu, așa este? Dacă ți-aș spune că această metodă extrem de simplă l-a ajutat pe Benjamin Franklin să devină primul milionar din America, se schimbă situația? Lucrurile simple duc la rezultate mai bune decât cele complexe. Această metodă te ajută să aloci mai mult timp pentru evaluarea situației și implicit vei lua o decizie mai bună.

  1. Cea de-a doua metodă de luare a deciziilor este Sistemul Scorului

Notează toate criteriile de decizie. Criteriile de decizie pot fi: bani, timp, calitate, resusele de care dispui. Menţionează tot ceea ce ţi-ar plăcea să obţii prin această decizie – toţi factorii care sunt importanţi pentru tine.

Consideră că ai să zicem un total de 100 puncte. Distribuie-le pentru toate criteriile de decizie pe care le-ai notat ca fiind importante pentru decizia ta. Atribuie un anumit număr mai mare de puncte pentru factorii care sunt importanţi, şi un numar mai mic pentru alţii, cei mai nesemnificativi. Adică, dacă pentru tine sunt importanţi banii şi mai puţin importantă calitatea, vei distribui să zicem 90 de puncte la bani şi 10 puncte pentru calitate.

Acest exerciţiu te ajută să clarifici, să ştii care sunt pentru tine cei mai importanţi factori în decizia ta.

Îţi vei pune intrebarea: Care este decizia optimă sau cea mai bună?

Decizia optimă/perfectă pentru tine este cea care înregistrează cel mai mare scor posibil, evident.

Atunci când iei o decizie, fii pregătit să accepţi feedback din partea celoralţi şi să te corectezi. E mai bine să iei o decizie, oricare ar fi ea, decât să nu iei niciuna, în special dacă problema nu este atât de importantă.

Atunci când amâni deciziile, acestea se adună, iar grămezile ajung să fie ignorate, rezolvate în grabă sau aruncate la gunoi.

Prin urmare, problemele individuale din acele grămezi rămân nerezolvate.

O decizie nu este bătută în cuie. Dacă faci o greşală, o poţi corecta mai târziu.

Ia-ţi angajamentul de a lua decizii! Nu aştepta soluţia ideală!

Ia o decizie şi mergi mai departe!

Vrei să intri în ritm cu luarea deciziilor? Atunci când îţi intri în mână şi iei decizie după decizie, capeţi inerţie şi îţi creşti moralul.

În consecinţă, deciziile înseamnă progres.

Mult succes! Urmăreşte şi celelalte articole de la noi!

Sursa foto: internet