Munca în echipă asigură succesul. Ești de acord cu acest lucru?

Când vine vorba de construirea unei mari organizații primul și cel mai important pas este să construiești o echipă puternică. Aş putea spune că o echipă este ca un organism viu: se naşte, creşte, se maturizează şi apoi dispare.

Atunci când lucrezi cu oameni, este foarte important să ştii unde se situează ei, cu alte cuvinte e bine să ştii pe ce te bazezi cand pleci la drum în călătoria ta către succes.

În cartea sa “Cele 5 difuncții ale muncii în echipă”, autorul american Patrick Lencioni, ne dezvăluie principalele obstacole care apar în calea obținerii unei echipe eficiente astfel încât să le conștientizăm, să le explorăm pe fiecare în parte și să găsim soluții pentru a le depăși și pentru a construi o echipă eficientă cu care să obținem rezultate.

Iată care sunt cele cinci disfuncţii:

Disfuncția 1 – Absența încrederii

Lipsa încrederii este des întâlnită în cazul echipelor tinere, nou formate sau în cazul echipelor ai căror membri nu se cunosc suficient de bine. Datorită acestui fapt membrii echipei nu sunt deschiși unii cu ceilalți la greșelile și slăbiciunile lor, și asta duce la lipsa de încredere. Membrii ezită să ceară ajutor, și nu se folosesc de aptitudinile și experiența membrilor resursă.

Ca lider al echipei va trebui să fii un bun observator, să identifici toate semnalele pe care le primeşti de la oamenii din echipa ta.

Cum se comportă membrii echipelor care manifestă absența încrederii?

  • Își ascund unii altora slăbiciunile și greșelile
  • Ezită să ceară ajutor sau să ofere un feedback constructiv
  • Ezită să acorde ajutor în afara propriei lor zone de responsabilitate
  • Trag concluzii pripite despre intențiile si aptitudinile altora, fără să încerce să le clarifice
  • Pierd timp și energie căutând să facă impresie
  • Se feresc de ședințe și inventează motive pentru a nu-și petrece timpul în compania celorlalţi

Ce fac membrii echipelor care manifestă încredere?

  • Își acordă unii altora clauze de nevinovăție înainte de a ajunge la o concluzie negativă
  • Își asumă riscuri, oferind feedback și susținere
  • Apreciază și apelează la aptitudinile și experiența celorlalți
  • De-abia asteaptă oportunități de a lucra în echipă

Încrederea este critică pentru o echipă. Încrederea este de fapt, baza muncii într-o echipă.

Ca lider al unei echipe va trebui să încurajezi comunicarea deschisă, astfel încât oamenilor să nu le fie teamă să-și exprime sentimentele, sau să se simtă vulnerabili în fața celorlalți, să-și recunoască greșelile fară să le fie teamă de critică sau pedepsă.Trebuie să lucrezi cu oamenii din echipa ta, să-i faci să înțeleagă importanța încrederii în formarea echipei.

Disfuncția 2 – Teama de conflicte.

Autorul se referă la conflicte la nivel ideologic, la conflicte constructive, care să genereze idei. Membrii echipei nu dezbat în mod deschis problemele, de teama de a nu răni sentimentele membrilor echipei. Astfel, procesul de luare a deciziilor devine plictisitor și prelungit nejustificat de mult sau ar putea să producă conflicte distructive.

Ce fac echipele care se tem de dezbateri?

  • Creează condiții pentru apariția intrigilor de culise, a comentariilor colaterale și a atacurilor personale
  • Ignoră temele controversate, care sunt vitale pentru succesul echipei
  • Nu abordeaza toate opiniile și perspectivele membrilor echipei

Echipele care se angajează în dezbateri:

  1. Exploatează ideile tuturor membrilor echipei
  2. Rezolvă rapid problemele reale
  3. Minimizează politica de culise
  4. Pun în discuție temele vitale ale lucrului în echipă

Disfuncția 3 – Lipsa angajamentului are ca principală cauză neimplicarea, care vine din lipsa consensului și absența siguranței. Fiecare membru al echipei trebuie să se implice în proiectele echipei, să fie parte a proiectului, să experimenteze permanent sentimentul de apartenență și nu pe cel al excluderii, care creează frustrări repetate ce duc la neimplicarea tuturor membrilor echipei.

Cum se manifestă o echipă care nu-și ia angajamente?

  • Creează ambiguitate printre membrii ei în ceea ce privește direcția și prioritățile
  • Cultivă lipsa de încredere și teama de eșec

O echipă care își ia angajamente:

  • Creează claritate în ceea ce privește direcția și prioritățile
  • Aliniază întreaga echipă în jurul obiectivelor comune
  • Dezvoltă abilitatea de a învata din greseli, schimbă direcția fără să ezite sau fără să încerce un sentiment de vinovăție

Disfuncția 4  Evitarea responsabilității

Dacă nici un membru al echipei nu se implică activ în proiecte, atunci dispare posibilitatea de a exista un responsabil pentru eșec. Astfel, apare fenomenul numit de psihosociologi “dispersia responsabilității” ceea ce duce la deteriorarea relațiilor prin existența resentimentelor.

O echipă care evită responsabilitățile:

  • Creează resentimente printre membrii echipei cu standarde de performanță diferite
  • Încurajează mediocritatea
  • Nu respectă termenele limită
  • Plasează toată răspunderea liderului echipei

O echipă în care membrii se trag la răspundere reciproc:

  • Face în așa fel ca aceia cu performanțe slabe să simtă necesitatea de a și le îmbunătăți
  • Identifică rapid potențialele probleme, punându-și reciproc la îndoială abordarile fără ezitare
  • Stabilesc respectul între membrii echipei supuși acelorași standarde

Dacă oamenii nu se ajută unii pe alții apare neatenția la rezultate.

Disfuncția 5- Neatenția la rezultate

Neatenția la rezultate poate slăbi focusul asupra rezultatelor și poate estompa motivația și implicit eficiența.

O echipă care nu se concentrează asupra rezultatelor:

  • Stagnează/nu evoluează
  • Își poate pierde angajații orientați spre realizări
  • Încurajează membrii echipei să se axeze pe propriile lor cariere și țeluri individuale

O echipă care se concentrază asupra rezultatelor colective:

  • Își menține angajații orientați spre realizări
  • Descurajează comportamentele individualiste
  • Se bucură de succes și suferă acut din cauza eșecului
  • Beneficiază de prezența unor oameni care își sacrifică propriile interese pentru binele echipei

Ca să fii un bun jucator de echipă trebuie să prezinți trei caracteristici vitale:

  1. Smerenie

2. Dorinţă/foame de succes

3. Inteligenţă

Dorinţa/foamea de succes înseamnă să depui mult efort pentru a obţine rezulate şi aici nu mă refer la cei „workaholici”, ci la persoanele care îşi stabilesc standarde înalte, iar legat de inteligenţă, nu este vorba de inteligenţa intelectuală ci de cea emoţională, care ne ajută să empatizăm cu oamenii, să îi înţelegem, să creăm relatii eficiente.

Aceste virtuţi sunt simple, dar cheia succesului este să le avem pe toate trei, toate se interconecteaza una cu cealaltă. Dacă ai doar smerenie şi inteligenţă emoţională, dar nu ai acea dorinţă de a obţine rezultate va fi nevoie de cineva care să te monitorizeze şi motiveze în permanenţă. Dacă ai dorinţă de succes, dar nu ştii să faci echipă cu restul colegilor tăi riști să fi marginalizat.

Ca lider va trebui să investeşti în echipa ta. Investiţiile pe care le faci în oamenii din echipa ta îţi vor asigura succesul, pentru că o echipă poate realiza întotdeauna mai multe lucruri decât poate realiza un individ.

Dacă experienţele tale legate de echipa pe care o conduci nu sunt atât de pozitive precum îţi doreşti, îți recomand să creşti nivelul investiţiei.

Echipa ta este una funcțională sau, dimpotrivă, se confruntă cu una dintre disfuncțiile de mai sus? Vezi cu care dintre aceste disfuncții te confrunți și cum poți să îmbunătățești lucrurile în echipa ta!

Sper să-ți fie de folos! Urmărește și alte articole de la noi!

 

Sursa: Patrick Lencioni- Cele 5 disfuncţii ale muncii în echipă

sursa foto; internet