Creșterea nivelului de implicare al angajaților este în continuare o preocupare a liderilor de echipă, dacă nu chiar mai mare ca înainte de pandemie, când se lucra mai mult de la birou.  Preocuparea pentru engagement (implicare, angajament) este tot mai mare dacă se are în vedere interesul liderilor de a obține o creștere de profit bazată pe creșterea nivelului de implicare al angajaților.

Engagementul este de fapt despre construirea și menținerea implicării angajaților, a energiei și a dorinței lor de a performa în muncă, trăind în permanență cu acel sentiment extraordinar al „primei zile de muncă” în care totul pare perfect. Engagementul  este puternic influențat de relația angajatului cu managerul direct. Managerul  direct este cel care cunoaște munca angajaților din subordine, el poate mobiliza echipa în proiecte incitante, el poate dezvolta relații cu angajații, el îi poate motiva, el poate fi un adevărat coach pentru echipa pe care o coordonează.

Un angajat cu adevărat implicat în munca pe care o desfăşoară poate fi recunoscut printr-o serie de atitudini şi comportamente:

  • este entuziast de munca pe care o depune și nu se plânge de sarcini suplimentare;
  • respectă termenele impuse pentru fiecare sarcină de lucru;
  • depune efort susţinut în rezolvarea problemelor de serviciu;
  • depăşeşte aşteptările managementului, implicându-se şi în proiecte suplimentare;
  • vine cu iniţiative de îmbunătăţire a muncii în organizaţie;
  • nu încearcă să plaseze altor colegi sarcinile dificile;
  • unui angajat cu engagement (implicare mare), îi va fi greu să părăsească organizaţia pentru oferte mai bune.

Altfel spus, nivelul de implicare al angajaților este strâns legat de satisfacția și moralul angajaților, toate acestea fiind esențiale pentru succesul unei organizații. Mai mult decât atât, angajații implicați devin adesea ambasadori ai companiei, ei vorbind pozitiv despre organizație şi munca lor. Potrivit autorilor Wilmar Schaufeli și Arnold Bakker, conceptul de engagement în muncă, poate fi definit ca fiind o stare pozitivă de împlinire, o stare mentală caracterizată prin Energie (Vigor), Dedicare (Dedication) și Absorbție (Absorption).

  • Energie: reprezintă o stare de bine dată de munca pe care o facem, este tenacitatea cu care facem față problemelor/dificultăților.
  • Dedicare: se referă la implicarea în muncă, la capacitatea noastră de a găsi sens în activitatea pe care o desfășurăm, capacitatea de a experimenta entuziasmul, mândria, inspirația la locul de muncă.
  • Absorție: se manifestă atunci când suntem foarte concentrați, preocupați complet de munca noastră.

În contextul actual de muncă, poate fi dificil să definești și să măsori implicarea angajaților în echipele aflate la distanță.

Cea mai bună modalitate de a măsura nivelul de implicare a angajaților este să îi întrebi pur și simplu despre munca lor de când lucrează la distanță: le place să lucreze de la distanță, nu le place, cu ce provocări se confruntă, sunt mai productivi, la fel de productivi sau mai puțin productivi în timp ce lucrează la distanță?. Poți de asemenea, să urmărești progresul lor în obiective și rezultate, să identifici problemele care ar putea să le afecteze performanța.

Iată câteva lucruri de care să ții cont, dacă vrei să crești implicarea angajaților care lucrează de la distanță: 

1. Asigură-te că angajații tăi se simt auziți și apreciați 

Aprecierea angajaților este o necesitate – chiar și de la distanță. Din moment ce nu sunteți la birou în fiecare zi pentru a discuta direct cu ei despre  activitatea lor, despre posibile nemulțumiri sau pentru a socializa cu ei în pauzele de prânz sau de cafea, ar trebui să găsești modalități de a discuta despre rezultate sau a-ți lăuda/sărbători angajații cât mai des posibil. Căută prilejuri pentru a le arăta angajaților tăi că îți pasă de ei și de munca lor. Acceptă și solicită feedback constant.

De asemenea, asigură-te că ușa ta (virtuală) este întotdeauna deschisă. Comunicarea deficitară este comună în rândul angajaților de la distanță, iar ultimul lucru pe care ți-l dorești este ca angajații tăi să simtă că nu pot să-ți vorbească, să-ți pună întrebări sau să-și exprime îngrijorările. Spune-le clar că ești disponibil și pentru întâlniri unu-la-unu dacă e nevoie, ascultă-i empatic și ia măsuri. Câștigă-le încrederea!

Membrii echipei din care faci parte se simt apreciați și ascultați? Au încredere în leadershipul și viitorul organizației?

2. Faceți pauze virtuale de cafea

Luarea unor pauze pentru a vă deconecta și energiza poate fi mai dificilă într-un mediu virtual. La birou era mai simplu să te conectezi cu colegii în pauzele de cafea. La fel cum ritualurile de cafea de la birou fac mai mult decât să vă energizeze, pauzele virtuale de cafea vă ajută să recreați acea cultură a cafelei, indiferent de spațiul în care vă aflați. Este clar că odată ce distanța emoțională crește foarte mult, relațiile trebuie compensate.

Ca lider trebuie să întreprinzi acțiuni pozitive de menținere a team work-ului și a contactului dintre oameni.

3. Păstrați liniile de comunicare deschise

Angajații de la distanță, au sentimentul că echipa lor nu este acolo când au nevoie de ajutor. Știind că pot lua legătura cu colegii lor ori de câte ori au nevoie și pot rămâne conectați cu aceștia prin comunicarea digitală, le dă un sentiment de siguranță.

O bună comunicare internă este o sursă de relaţii umane solide, ce întreţine un climat de lucru satisfăcător mai cu seamă în momentul în care pot să apară conflicte. Structura de comunicare trebuie să aducă beneficii în ambele părți, nu este doar despre monitorizare, ea trebuie să fie şi despre suport.

Membrii echipei din care faci parte simt ca are loc o comunicare reciprocă frecventă?

4. Promovează conexiunile personale

Chiar dacă vrei să lucrezi într-un mod profesionist cu echipa ta, reține că angajații tăi sunt oameni. Ca toți ceilalți, și ei au persoane dragi, ocazii fericite și zile mai proaste. În calitate de lider, trebuie să le înțelegi problemele și interesele pentru a te conecta mai bine cu ei. Pe lângă beneficiile sau bonusurile primite pentru munca lor, comunicarea cu angajații despre experiențele lor personale va consolida încrederea și relaționarea cu aceștia. Angajații de la distanță se simt mai implicați și angajați față de companie și rolul lor atunci când știu că îți pasă de ei și de munca lor.

Timpurile se schimbă şi noi ne schimbăm odată cu ele. – Ovidius

 

Pandemia de Covid 19 a schimbat peisajul afacerilor pentru totdeauna, iar acum, mai mult ca oricând, angajații caută locuri de muncă de la distanță care să le permită să lucreze de oriunde sau să lucreze într-un mediu hibrid.

Trendul lucrului la distanţă sau în sistem hibrid se va păstra şi în viitor, motiv pentru care va fi nevoie de o cultură a încrederii şi comunicării deschise solidă.

Un nivel ridicat al engagementului conduce la rezultate mai bune, la o rată a fluctuaţiei de personal mai redusă, productivitate mai mare, absenteism mai scăzut. Scopul final urmărit de fiecare organizație este de a obține performanță în business prin intermediul forței de muncă.

Angajaţii implicaţi se simt motivaţi, le pasă de munca lor şi de compania unde sunt angajaţi.

Inspirație! Succes!

Urmărește și celelalte articole de la noi!

Sursa foto: internet