Empatia este una dintre cele mai importante calități pe care le poate avea un lider, şi totuși este de cele mai multe ori subestimată.

Adevărul este că un stil de conducere empatic aduce mari beneficii care pot influența succesul unei companii.

Un lider empatic este cel care are un real interes pentru viaţa membrilor echipei sale, pentru provocările cu care se confruntă și pentru sentimentele lor.

Unii lideri sunt în mod natural mai empatici decât alții, motiv pentru care vor avea întotdeauna un avantaj față de colegii lor care au dificultăți în exprimarea empatiei.

Cu toate că există această predispoziţie genetică, unii liderii pot fi mai empatici ca ceilalţi, empatia este o abilitate care poate fi antrenată. Dacă li se acordă suficient timp și sprijin, liderii își pot dezvolta și îmbunătăți abilitățile empatice prin coaching, instruire sau oportunități și inițiative de dezvoltare personală.

Organizațiile prin managerii de resurse umane pot încuraja empatia la locul de muncă și pot ajuta managerii să-și îmbunătățească abilitățile empatice prin câțiva pași simpli:

  1. Vorbiți despre empatie la locul de muncă și accentuați valoarea acesteia

Anunțați managerii și angajații că empatia contează. Mulți manageri consideră că abilitățile orientate spre sarcini, cum ar fi monitorizarea și planificarea obiectivelor, sunt mai importante în controlul performanței membrilor echipei lor. Sondajele arată că înțelegerea, susținerea și dezvoltarea celorlalți sunt la fel de importante, dacă nu mai importante, în special în contextul organizațional al zilelor noastre.

Explicați-le că acordarea de timp și atenție celorlalți stimulează empatia, care la rândul său va îmbunătăți performanța și eficiența rezultatelor. Puneţi-vă oamenii înaintea cifrelor!

  1. Dezvoltați-vă abilitățile de ascultare

Pentru a-i înțelege pe ceilalți și a-ţi imagina ceea ce simt, managerii trebuie să fie în primul rând buni ascultători, pricepuți în tehnici de ascultare activă, care să-i facă pe ceilalți să simtă că sunt auziți şi înţeleşi. De obicei ascultăm într-o manieră autobiografică, nu cu scopul de a înţelege ci de a da replică.

Când un manager este un bun ascultător, oamenii se simt respectați şi înţeleşi, iar încrederea critică în echipă poate crește. Pentru a arăta empatie la locul de muncă, managerii ar trebui să se concentreze pe ascultare pentru a auzi semnificația din spatele cuvintelor, acordând atenție sentimentelor, valorilor şi nevoilor, prin indicii nonverbale precum tonul vocii, ritmul vorbirii, expresiile faciale și gesturile interlocutorului.

  1. „Puneți-vă în papucii celuilalt”

Managerii ar trebui să se pună în mod constant în locul celuilalt. Pentru manageri, aceasta include luarea în considerare a experiențelor personale trăite sau a perspectivelor angajaților lor. De asemenea, se poate aplica acest lucru şi pentru rezolvarea problemelor, gestionarea conflictelor sau impulsionarea inovației.

  1. Cultivați compasiunea

Membrii echipei trebuie să se simtă sprijiniți de liderul lor empatic și de colegi, deoarece acest lucru va genera un sentiment de siguranță în cadrul echipei.

Sprijină managerii cărora le pasă de ceea ce simt alții și ia în considerare efectele pe care deciziile manageriale le au asupra angajaţilor. Acordați timp pentru reflecție și daţi-le un răspuns plin de compasiune dacă nu înţeleg sau nu sunt de acord cu deciziile manageriale.

Empatia este adesea trecută cu vederea sau văzută ca o trăsătură care nu este importantă pentru lider, iar unii merg până la a spune că este un semn de slăbiciune.

Pentru ca angajații să se simtă confortabil la locul de muncă, empatia trebuie să fie unul dintre atuurile voastre fundamentale.

O echipă care are un stil de conducere empatic este o echipă foarte conștientă de sine. Capacitatea membrilor echipei de a comunica, de a se sprijini și de a se motiva reciproc le permite să aibă o perspectivă excelentă cu privire la locul în care se află echipa lor și de ce are nevoie pentru a atinge obiectivele pe care și le-au stabilit.

Când managerii își perfecționează abilitățile de leadership empatic, își îmbunătățesc eficiența și își măresc șansele de succes în organizaţie. Liderii empatici sunt atuuri pentru organizații, în parte pentru că sunt capabili să construiască și să mențină în mod eficient relații – o parte critică a abilităţilor de conducere oriunde în lume.

Prin urmare, sper că aceast articol vă ajută să obțineți o perspectivă mai largă asupra rolului pe care îl joacă empatia în organizații și că puteți aplica aceste noi cunoștințe la locul dvs. de muncă pentru a obține o organizaţie funcțională, fericită și de succes.

Inspiraţie! Mult succes! Urmăreşte şi celelalte articole de la noi!