De ce ai nevoie de o echipă?

Studiile enumeră câteva beneficii importante, cum ar fi: creșterea productivităţii, a calităţii, a satisfacţiei atât a angajaţilor cât si a clienţilor, reducerea pierderilor, reducerea fluctuaţiei de personal.

De ce o echipă şi nu grup?

Când spui echipă este mai mult decât un grup. O echipă implică în primul rând:

  • Un ţel comun
  • Plăcerea de a fi alături unii de ceilalţi
  • Legături între membrii grupului

Diferenţa fundamentală dintre o echipă eficientă şi un simplu grup de indivizi este aceea că un grup produce nonsinergie, în timp ce o echipă eficientă produce sinergie.

Sinergie vine din limba greacă si se referă la” a munci împreună”.

 

Nonsinergie înseamnă că valoarea generată de grup este mai scazută decât acţiunile separate ale indivizilor. Sinergia apare atunici când există colaborare în cadrul grupului.

Atunci când te-ai hotărât să construiești o echipă, trebuie să fii conștient de etapele de dezvoltare ale unei echipe. Nu poţi să transformi un grup într-o echipă fără să treci prin nişte etape. Sărind una dintre etape, mai târziu se vor simți reperscursiunile. Trebuie să înțelegi că aceste etape sunt normale și duc într-o direcție clară, si anume la formarea echipelor performante.

Există mai multe modele de formare a echipelor iar unul dintre cele mai folosite este cel introdus de psihologul Bruce Tuckman prin anii 1960, model încă perfect valabil.

Aceste etape descriu procesele pe care echipele le parcurg pe măsură ce oamenii formează legături între ei. Este un model  pe care l-am folosit şi eu, cu mici ajustări.

Bruce Tuckman vorbeşte despre un sistem în patru etape:
1. Forming
2. Storming
3. Norming
4. Performing

Deşi numele sunt destul de sugestive, am să le iau pe rând şi am să explic ce se întâmplă exact în fiecare fază.

  1. Forming/Formare

Aceasta este etapa de formare a echipei. Oamenii încep să se cunoască între ei, însă iau decizii independent, fără a avea obiective comune. Este, probabil, etapa în care liderul are cel mai important rol. El trebuie să ofere echipei o direcţie, o viziune, să răspundă multor întrebări şi să fie pregătit pentru testele la care va fi supus din partea echipei.

E momentul în care membrii echipei (independenţi unul de altul) vor testa toleranţa liderului şi a sistemului şi vor încerca să îşi dea seama dacă se pot integra sau nu în echipă. Tot liderul este cel care este responsabil de încrederea pe care membrii echipei şi-o acordă unul altuia. Este faza în care se construieşte fundaţia ce va determina cât de solidă este echipa pe cale să se formeze. Preocuparea pentru performanţă este scăzută din cauza incertitudinilor, necunoaşterii sarcinilor, lipsei de obiective şi strategii.

Ce poti face ca lider al unei echipe în etapa de formare? Stabileşte scopuri, reguli generale de muncă.

2. Storming/Furtună

Dacă Forming ar putea fi vazută ca un test pentru lider, etapa a doua este în mod cert stadiul cu cele mai mari dificultăți pentru întreaga echipă. Este etapa în care majoritatea echipelor rămân blocate. Aici are loc ceea ce eu numesc, ușor forțat, “razboi al personalităților“. Fiecare vrea să arate cât de tare este și nu se dă înapoi de la confruntări directe. Din pacate, storming-ul este faza în care mulți membri ai echipei clachează, auto-eliminându-se.

Foarte important este ca în etapa asta liderul echipei să nu lase lucrurile să scape de sub control, lucru care se poate întâmpla foarte uşor. De la confruntări directe și dorința de impunere până la scaderea motivației și dezbinarea echipei e un drum extrem de scurt. Multe echipe nu trec niciodată de faza asta. Performanţa este scazută din cauza confliectelor.

Ce poti să faci în etapa „de furtună”? Rezolvă problemele de putere, discută deschis cu oamenii din echipa ta, structurează munca, stabileşte obiective, ascultă activ.

3. Norming/Normare

Etapa de normare. Etapă în care încep să se stabilească reguli, metode de lucru, valori, iar membrii echipei încep să aibă mai multa încredere unii în alţii şi în lider. Abia acum liderul se poate baza pe echipă şi pe faptul că va primi feedback în momentul în care face ceva gresit, îşi permite să delege şi să acorde încredere şi responsabilitate unor anumiţi membrii.

Lucrul în echipă începe să dea rezultate, membrii echipei fac schimb de cunoştinţe, împărtăşesc metode de lucru şi devin mai motivaţi, capătând încredere unii în ceilalţi şi în obiective. În această fază există însă un risc care nu trebuie neglijat: dacă regulile stabilite sunt prea stricte, prea rigide iar echipa nu participă activ la luarea deciziilor e posibil ca echipa sa aibă de suferit la capitolul creativitate. Dacă regulile sunt însă prea uşor de ocolit, din nou, echipa va avea probleme. Aici intră în acţiune liderul care trebuie să păstreze acest echilibru. În această fază performanţa este moderată.

Ce poţi face ăn această etapă? Dezvoltă abilităţi de rezolvare a problemelor, stimulează învăţarea din experienţă, recunoaşte meritele, celebrează succesul.

4. Performing/Performare

În această etapă, ajung cei mai buni lideri. O echipă bine sudată va atinge faza în care se poate descurca fără ca liderul să fie acolo tot timpul. Liderul rămâne cel care dă direcţia şi deleagă proiecte oamenilor, însă echipa funcţionează foarte bine şi nu are nevoie de îndrumare la fiecare pas. De obicei, în etapa asta liderul ajută oamenii doar la nivel de dezvoltare personală prin coaching.

În acestă etapă oamenii împărtăşesc aceeaşi viziune, lucrează ca un tot unitar, ştiu exact ce au de făcut şi sunt foarte motivaţi, încercând chiar să obţină rezultate peste aşteptările liderului. Este punctul maxim la care poate ajunge o echipă. Cum este performanţa? Bună, evident!

Ce ai de facut în etapă de performare? Întreţine motivaţia echipei, dezvoltă coeziunea echipei, celebraţi succesul.

Ce ar trebui să reţii:

  1. Nu poți transforma un grup doar spunând „hocus-pocus”, trebuie să realizezezi trecerea prin fiecare etapă. Spre exemplu, dacă un membru al echipei tale este înlocuit, trebuie să o iei de la început, de la faza de formare. Neştiind acest lucru, poţi întârzia performanţele viitoare ale echipei.
  2. O echipă nu poate fi eficientă dacă nu a trecut și prin etapa furtunii în care fiecare și-a spus of-ul sau și-a exprimat antipatiile sau simpatiile.
  3. O echipă nu poate fi eficientă dacă normele stabilite în etapa a treia sunt neclare, neînțelese sau neacceptate de toți membrii grupului.
  4. Acceptarea normelor este un punct-cheie, pentru că degeaba sunt reguli dacă ele nu sunt acceptate de toţi oamenii din echipă (Aici intervine rezistența la schimbare, iar liderul echipei, împreună cu cei care susțin această cauză au de lucru)

În concluzie dacă mi s-ar solicita să mă limitez la trei lucruri esenţiale ale reţetei pentru a forma o echipă performantă, acestea ar fi:

  1. Utilizarea brainstorming-ului (furtuna de idei) pentru crearea atmosferei şi a cadrului pozitiv de lucru.

2. Formarea unei echipe se acelerează dacă toţi membrii împărtăşesc viziunea la nivel de echipă, cum arată echipa lor în prezent şi ce valori sunt necesare pentru a ajunge la starea dorită. Valorile esenţiale pentru a transforma un grup într-o echipă eficientă sunt: deschiderea, onestitatea, respectul reciproc, încrederea şi umorul.

3. Se poate recurge la umor pentru a maximiza buna dispozitie şi disponibiliteatea de a învăţa.

În ce etapă de formare se află echipa ta în prezent şi de ce?

Analizeză şi vezi în ce fază eşti şi ce ai putea să faci să ajungi în faza de performare. Scrie-mi la comentarii!

Vezi şi celelalte articole de la noi! Sper să-ţi fie de folos.

sursa foto: internet