Puterea feedback-ului

de | oct. 10, 2019 | Management | 0 comentarii

Managementul ar fi simplu dacă nu ar fi oameni implicați. Ca manageri, ca să avem succes trebuie să scoatem ce e mai bun din echipa si colegii noștri.

Îmi aduc aminte că atunci când făceam parte dintr-o anumită echipă, am avut ocazia să lucrez cu un manager care a înțeles puterea feedback-ului. Era o persoană exigentă, care ne cerea să depunem eforturi maxime:

Dacă nu îți făceai treaba, te puteai aștepta la un feedback prompt și categoric;
În același timp, dacă îți îndeplineai sarcinile corespunzător, primeai pe dată sincerele lui aprecieri. Erau și critici dure uneori, dar nu aveai de ales și acceptai și bunele și relele, pentru că așa era corect.

Erau situații când mulți dintre noi eram mai bucuroși de o vorbă bună sau de o bătaie prietenoasă pe umăr, în schimbul unei măriri de salar.

De-a lungul timpului, în activitatea mea cu diverși manageri, am constatat că de cele mai multe ori feedback-ul pozitiv este uitat, managerii preocupându-se mai mult de ce nu merge bine, criticând și ridicând descurajarea la rang de artă. O persoană nemulțumită arunca o umbră de nemulțumire asupra celorlalți. Un simplu act sau cuvânt poate provoca sentimentul de îndoială în mintea unei persoane.

Cu alte cuvinte, lipsa încurajării poate distruge moralul echipei și poate crea resentimente puternice față de manager.

Mulți manageri își caută scuze când vine vorba de aprecieri, atunci când oamenii din echipă chiar le merită. Spun că nu se simt confortabil sau că prea multă laudă îi face pe unii “ să-și ia lumea-n cap“.

Eu cred că oamenii s-au săturat de manageri care nu știu să le aprecieze eforturile și vor părăsi managerul, nu neapărat compania.

„Am observat că nu ești competent să ajungi la nici un rezultat!”

A spune cuiva că nu este competent, este un gest neprofesional. Pe lângă faptul că este o observație foarte generală, este un atac la persoană, care suscită mai degrabă o ceartă decât o schimbare a comportamentului.

Oamenilor nu le place critica, mai ales în public. Nu forța pe nimeni să se apere sau să se umilească în public, fiindcă  vei obține o reacție negativă de cele mai multe ori.

Dacă vrei să ajuți pe cineva din echipa ta să se gândească la o schimbare de comportament, feedback-ul pozitiv te poate ajuta. Un “Bravo!” sau un “Excelent!” după o intervenție bună sau o activitate realizată cu succes, cu siguranță va fi apreciat și îi va crește stima de sine celui/celei care îl primește.

“Ai făcut o treabă bună! Excelent! Mulțumesc!“

Vorbește clar și la obiect, fără generalități, și concentrează-te asupra comportamentului, nu  persoanei. Bine ar fi să îi transmiți feedback-ul “la cald”, imediat după ce o situație se întâmplă , pentru a fi relaționat direct cu situația.

Cea mai bună modalitate de a le arăta oamenilor că ai încredere în ei este să te concentrezi asupra calităților lor, încurajându-le comportamentul adecvat. Laudă-le inițiativa și acțiunile, atât în particular cât și în public. Oamenilor le place recunoașterea publică, putând transmite restului echipei un mesaj despre tipul de comportament pe care îl consideri important pentru succesul echipei.

Fiecare persoană care încurajează a fost la rândul său încurajată. Atunci când îi faci pe ceilalți să se simtă bine în pielea lor , ei se vor simți bine și cu tine și vor învăța să o arate.

Ca manager, va fi responsabilitatea ta să îți însușești arta încurajării.

Ar fi de preferat să faci în așa fel încât feedback-ul negativ să fie constructiv (ce se putea face mai bine):

”Ceea ce ai putea să faci un pic mai bine este să …”
“Părerea mea este că …”

Atunci când vrei să oferi feedback eficient poți urma patru pași simpli:

  1. Observă ce spune și face persoana (am observat că…)
  2. Descrie fără a judeca, ceea ce ai văzut (am văzut că, A, B, C, …)
  3. Descrie sentimentele/gândurile tale legate de comportamentul observat (am simțit…)
  4. Descrie impactul asupra ta (mi-a plăcut, nu mi-a plăcut, m-a motivat, m-a demotivat, etc.)

Aceasta nu înseamnă doar să fii amabil cu oamenii. Sunt multe avantaje ale feedback-ului pozitiv, îți reamintesc câteva, probabil le-ai mai auzit:

  • Încurajează comportamentul adecvat;
  • Crește nivelul de încredere al celui care primește feedback;
  • Inițiază un dialog pașnic despre performanță și antrenare;
  • Îmbunătățește starea de spirit, atât individuală cât și colectivă.

Așadar, nu trece cu vederea nevoia de încurajare. Este ușor să fii distras de problemele de zi cu zi și să uiți de nevoile oamenilor cu care lucrezi. Feedbackul este un instrument managerial care te ajută să schimbi comportamente. Este un instrument al progresului si dezvoltării. Folosește-l.

Succes!

Abonează-te la Newsletter

și află noutățile din domeniu, articole de interes și ofertele noastre promoționale.

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.