Pentru a inspira oamenii trebuie să fii o persoană care încurajează. Dacă vrem să dăm o definiție motivatiei am putea să spunem că motivația este un impuls ce porneste din interior.

Dacă emoțiile oamenilor sunt canalizate către entuziasm se nasc performanțe, dacă oamenilor li se trezește ranchiuna și anxietatea, ei își vor pierde randamentul. – Daniel Goleman

Ce înseamnă asta? Înseamnă că dacă eşti liderul unei echipe ar trebui să îți iubeşti oamenii din echipa cu care lucrezi mai mult decât îți iubești funcția pe care o ocupi, adică să fii lider fără funcție.

Există o statistică care arată că fluctuația de personal într-o organizaţie pornește în primul rând de la comunicarea defectuoasă în procent de 26%, inteligență emoțională redusă 23%, din cauza motivării materiale 17%, din cauza personalității angajatului 15%, și alte motive 19%. De aici rezultă că, inteligența emoțională redusă și comunicarea ineficientă sunt principalii factori care pot să determine fluctuația de personal.

În anul 1954, un psiholog pe nume Abraham Maslow, a trecut în revistă cercetările lui cu privire la ce îi motivează pe oameni. S-ar putea să îți amintești de piramida lui A.Maslow. A.Maslow a văzut ierarhia nevoilor umane ca pe o scară care să fie urcată treaptă cu treaptă, de jos în sus. La bază piramidei se află nevoile fiziologice, care țin de fiziologia corpului adică nevoia de hrană, de căldură, confort fizic. Pe următoarea treaptă sunt nevoile de siguranță, securitate și protecție personală. Pe urmă sunt nevoile de apartenență care țin mai mult de conectare, relaționare cu ceilalți, familie, prieteni, afecțiune.

Cu cât mergem mai spre vârf apare nevoia de statut, independență, de stimă, de competență. Apoi nevoia de autorealizare, să ne înțelegem propriul potențial, împlinirea de sine, experiențe culminante. A.Maslow spune că nu ai putea să îți îndeplinești dorința de stimă de sine până când nu ți-ai satisfăcut dorința de securitate, adică nevoile superioare nu pot exista până când nu ţi-ai satisfacut nevoile primare. Cercetările ulterioare sugerează că aspectul ierarhic al teoriei lui A.Maslow este fictiv, în general oamenii urmăresc toate aceste nevoi simultan.

La ce te ajută piramida nevoilor?

Piramida te ajută să înțelegi care sunt nevoile oamenilor și cum le poţi satisface, deoarece se ştie că nu pe toţi oamenii îi motivează aceleaşi lucruri.

Motivaţia duce la performanţă, performanţa la recompense, după care urmează satisfacția. Nevoile care sunt satisfăcute nu motivează, de aceea trebuie identificate mereu metode de motivare. Pentru acest lucru este esenţial să identifici sistemul de motivaţie al oamenilor cu care colaborezi. Trebuie să identifici nevoia fiecaruia, astfel încât oamenii să fie motivați și să nu părăsească echipa sau organizația.

Motivaţia e ca duşul, nu durează,de aceea este recomandată zilnic. – Zig Ziglar

 

Pentru fiecare dintre noi este important să fim motivaţi şi mai ales să avem echipa motivată, dacă conducem oameni.

Există două tipuri de motivație: motivația financiară şi motivația nonfinanciară. Este demonstrat faptul că oamenii nu vin la muncă doar pentru bani, banii trebuie să le asigure o viață decentă, dar pentru performanță trebuie să fie motivați pe nevoia fiecăruia. Banii nu generează loialitate față de organizație, 85% dintre angajați cheltuiesc banii de la o lună la alta, și când nu mai au bani, sunt supărați pentru asta și dau vina pe angajator. Efectul banilor este de scurtă durată, nu motivează pe termen lung.

Ca să ai o idee, recompensele financiare includ salariul, comisioane și bonusuri, plata în funcție de performanță iar cele nonfinanciare includ recunoaștere, cadouri, instruire, perfecționare. În ceea ce priveşte recompensele nonfinanciare este demonstrat faptul că motivează pe termen lung și crează și loialitate față de echipă și organizație.

Gândeste-te că și angajatul tău, când dorește să se angajeze caută să facă o afacere bună, practic și el priveşte angajarea ca pe o afacere.

Când acceptă de fapt și angajatul și angajatorul o ofertă bună? Atunci când simte că valoarea pe care așteaptă să o primească este egală sau va depăși ceea ce dă sau oferă în schimb.

Care sunt valorile lui ca angajat? Putem vorbi de cunoștințe, educație, experiență, devotament, timp, entuziasm, caracter. Iar valorile organizației? Salariul, beneficiile, programe educaționale, programe de perfecționare, loc de muncă stabil, recunoașterea meritelor.

Și atunci, dacă le pui într-o balanță vei desoperi că ele ar trebui să aibă o greutate egală.

Management bun, înseamnă să te asiguri în permanență că angajații sunt mulțumiți de investiția pe care au făcut-o în fiecare zi.

Managerul trebuie să accepte și faptul că angajarea este până la urmă o tranzacție și că în calitate de manager ești responsabil de acest echilibru al balanței.

Rolul sau obiectivul tău managerial este să-i menții pe oamenii din echipa ta motivați și fericiți astfel încât să poată să obțină rezultate și să facă performanță.

Pentru asta este important să îți cunoști echipa, să afli nevoile fiecărui membru, ce îl motivează pe fiecare, de fapt. Ai nevoie să aloci timp să descoperi nevoile fiecărui om din echipa ta, inclusiv să îi informezi despre șansele de a-și satisface nevoile în posturile pe care le ocupă fiecare.

În conluzie, odată descoperite nevoile și dorințele angajaților tăi creezi oportunități pentru ca ei să și le împlinească.

Ce trebuie să reții este că motivația depinde mai mult de latura emoțională decât de cea rațională.

Mult succes! Lasă-mi un comentariu dacă ţi-a plăcut articolul sau distribuie și celor care crezi că ar avea nevoie de aceste informaţii.

Urmăreşte şi celelalte articole de la noi!