Când te gândești la conflict, ce-ți vine în minte? O ceartă? Agresivitate? Ură? Frică? Luptă?

Conflictele sunt inevitabile în viața noastră.

”Secretul şi farmecul vieţii noastre nu stau în lipsa conflictelor, ci în hotărârea şi priceperea de a le rezolva“- Anton Makarenko

Evitarea situaţilor conflictuale este una dintre cele mai întâlnite modalităţi de a deveni prizonerul acestora. Atunci când evităm un conflict, creierul nostru reacţionează practic corect. La nivelul reptilian primitiv, creierul nostru este dezvoltat în așa fel încât să evite asemenea situații, ochii minții transmițîndu –ne: ‘Conflictul poate fi periculos.’’

Specialiştii spun că, trebuie să ne adaptăm creierul astfel încât să învățăm să rezolvam conflictul, în loc să dăm înapoi și să ne îndepărtăm de el. Orice conflict trebuie perceput ca o problemă care trebuie rezolvată.

Relaţiile umane sunt deschise la două dimensiuni: cooperare şi competiţie.

Conflictele dintre oameni se produc din cauza faptului că aceştia nu sunt în stare să vorbească clar, să se angajeze într-un dialog şi să negocieze eficient unii cu ceilalţi.

Care sunt cauzele conflictelor?

Cauzele conflictelor, sunt divergențele care apar între oameni. Pot fi:

  • Divergenţe la nivelul intereselor

Exemplu: O persoană are interes față de timpul petrecut cu familia, celalaltă de a sta peste program la serviciu sau una vrea să economisească bani, celalată să cheltuie bani.

  • Divergenţe date de rezistența la schimbare

Exemplu: Persoanele care doresc o schimbare, față de cele care doresc să mențină lucrurile așa cum sunt.

  • Divergențe datorită comunicării defectuoase
  • Divergenţe la nivelul valorilor, divergențe de putere, nesiguranță, etc.

Vestea bună este că putem să gestionăm conflictele, iar divergențele pot fi rezolvate.

În organizatii, conflictele pot să afecteze echipele de lucru, productivitatea, şi mai ales moralul echipei.

Ştiind cum să rezolvi şi să gestionezi conflictele cu succes, poți crește înțelegerea în cadrul echipei tale şi poți să îmbunătățeşti relațiile dintre membrii acesteia şi climatul de lucru.

Pentru a rezolva un conflict este necesar ca mai întâi să înţelegi conflictul, dincolo de emoţiile şi stările pe care ţi le provoacă.

Ce soluţii poţi folosi pentru a rezolva conflictele?

  1. Dialogul sau abordarea relațională bazată pe comunicare deschisă şi schimb de idei este o strategie de soluționare a conflictelor pe care o poți utiliza.

Utilizarea acestui proces încurajează acceptarea diferențelor de opinii dintre părţile implicate într-o divergenţă.

Şi aici sunt câteva reguli de care ar trebui să ţii cont:

  • Ar trebui să previi conflictele şi pentru asta, asigură-te că pui accentul pe relaţionare şi dialog. Este important să ai relații bune cu toti colegii de muncă. Tratează-ţi colegii sau angajaţii cu respect. Poate fi tentant să nu ții cont de părerile celorlalti, mai ales dacă nici relațiile tale cu ei nu sunt bune.
  • Nu amesteca oamenii şi problemele. Menține oamenii şi problemele separat. Concentrează-te pe problemă, nu pe persoană. Şi asigură- te că asculţi şi înţelegi mai întâi, şi abia apoi vorbeşti.
  • Obţine acordul tuturor asupra problemei. Acest lucru pare evident, dar este important ca lumea să înțeleagă ce se intâmplă şi ce trebuie să se rezolve.

Asigură-te că oamenii înțeleg că poate fi mai degrabă o problemă ce poate să fie soluționată cel mai bine prin dialog și negocieri mai degrabă decât prin conflicte.

  • Află ce s-a întâmplat, ce a generat de fapt, conflictul. Poţi spune: “ Aş dori să aflu de la început ce s-a întâmplat!”

Apoi, adună cât mai multe informații. Este important să ceri punctul de vedere al fiecărei persoane implicate în conflict şi să afirmi că respecţi opinia fiecăruia. Clarifică sentimentele şi exersează ascultarea empatică. Încurajează exprimarea sentimentelor şi a opiniilor: “ Ce ai simţit când ?”

Pentru a culege corect punctele de vedere, poţi folosi întrebări de genul:

„Te rog să îmi explici motivele tale.”

„De ce este acest aspect atât de important pentru tine?”

„Dacă eu renunţ, tu ce oferi în schimb?”

  1. Negocierea este o tehnică de mare efect în rezolarea conflictelor. Orice părinte știe că una dintre cele mai eficiente modalități de se înțelege cu copiii lor, este negocierea, ceea ce înseamnă că și copiii învață să negocieze. Adeseori, copiii ştiu să negocieze mai bine decât părinții lor, deoarece știu mai bine ce dorințe au. Trebuie să ştii ce anume vrei, şi de asemenea, trebuie să ştii şi ce-şi doreşte şi cealaltă persoană.

Conflictul va fi rezolvat dacă ambele părţi îşi înțeleg pozițiile reciproce şi se caută soluţii reciproc avantajoase.

Schiţeză esenţa problemei : “Tu vrei asta, în timp ce eu vreau asta. Ce putem face pentru a fi amândoi mulţumiţi?”

Trebuie să ajungeţi la o înţelegere şi să te asiguri că fiecare parte este de acord cu soluţia identificată pentru rezolvarea problemei.

Toate conflictele pot fi rezolvate. Conflictele pot să fie şi benefice, dacă sunt utilizate ca instrumente pentru schimbare sau inovare.

Dacă învăţăm să comunicăm, să ne exprimăm deschis opiniile şi să ne angajăm într-un dialog bazat pe respect reciproc şi demnitate, vom ajunge să soluţionăm conflictele cu succes.

Dacă vrei să înveţi cum să soluţionezi eficient conflictele, te invităm la cursul organizat de noi pe această temă! Urmărește și celelalte articole!

Curs Managementul Conflictelor