Ce înseamnă să gândești critic?
Vei întâlni mai multe răspunsuri pentru ce înseamnă gândire critică, dar majoritatea pornesc de la capacitatea de a formula întrebări, a identifica răspunsuri, a alege alternative pe baza unor justificări argumentate. Gândirea critică este abilitatea de a gândi rezonabil, detașându-te de convingerile personale, reacții emoționale și opinii subiective. Implică folosirea datelor, a argumentelor logice, fără a cădea pradă tentațiilor de a face lucrurile în mod obișnuit pentru că întotdeauna le-ai făcut într-un anumit fel.
Gândirea critică necesită un timp de analiză. Uneori dacă nu analizezi motivele din spatele deciziilor și sarcinilor, devine extrem de ușor să adopţi obiceiuri neproductive: întâlniri care irosesc timp, utilizări ineficiente ale efortului echipei sau interacțiuni slabe cu membrii echipei.
Să-ți iei timp să întrebi „de ce faci un anumit lucru?”, „cum să-l faci?”, „ce soluție s-ar potrivi?” înseamnă să gândeşti critic. Uneori, dispui de anumite informații care îți permit să iei decizii motivate, bazate pe date relative. Dacă poți demonstra că o nouă metodă poate îmbunătăți în mod obiectiv procesele operaționale folosind argumente și indicatori de evaluare, ai folosit elementele de bază ale gândirii critice.
Altfel spus, gândirea critică implică o privire atentă asupra contextului în care te afli și luarea unei decizii bazate pe ceea ce știi, ce poți demonstra, nu pe ceea ce simți.
Dubito ergo cogito, cogito ergo sum. – Descartes
De ce este important să gândești critic la locul de muncă?
Folosind abilitățile de gândire critică la locul de muncă vei fi privit ca fiind un rezolvator de probleme. Acest lucru este benefic pentru cariera ta, superiorii tăi observând un potențial lider. Demonstrarea capacității tale de a rezolva probleme și de a îndeplini obiectivele în mod eficient va contribui la insuflarea încrederii.
Cel care gândește critic poate:
- înțelege importanța și relevanța argumentelor și ideilor;
- recunoaște, construi și evalua argumentele;
- identifica inconsecvențele și erorile de raționament;
- aborda problemele într-un mod consecvent și sistematic;
- reflecta asupra propriilor ipoteze, convingeri și valori.
Cum folosești gândirea critică la locul de muncă?
Primul pas este să abordezi fiecare situație cu o minte deschisă. Trebuie să fii receptiv la toate informațiile disponibile, nu doar la cele care îți satisfac convingerile sau îți confirmă lucrurile deja ştiute.
Când vine vorba de gândirea critică este important să analizăm contextul folosind logica.
Adună cât mai multe posiblităţi cu putinţă, iar apoi analizează în ce mod poate contribui fiecare dintre aceste posiblităţi. „Către ce duce acest lucru?”. Încearcă să proiectezi acţiuni care se leagă în lanţ. Încearcă să-ţi dai seama „ce urmează” mai degrabă decât „ce este”.
Gândirea critică îneamnă să facem judecăți clare, bine gândite și motivate. – Barry K. Beyer
Comunică cu răbdare modul în care ai luat sau vei lua decizii. Folosește datele disponibile pentru a-ți susține constatările, dar pornește de la premisa că nu toată lumea este capabilă să elimine emoția din economia problemei.
Această dorință de a rezolva probleme poate duce la noi modalități de îndeplinire a sarcinilor și contribuie la o organizaţie mai eficientă.Te va ajuta să încerci lucruri noi și de ce nu, să reinventați procesele actuale de lucru.
Gândirea critică este o abilitate valoroasă pentru toate aspectele vieții. Beneficiază de rezolvarea problemelor, creativitate și lucru în echipă. Și se aplică deosebit de bine la locul de muncă, unde te poţi distinge ca angajat și lider valoros.
Îți mulțumesc că ai citit acest articol. Dacă ți-a plăcut, lasă-mi un comentariu!
Mult succes!
Imaginile sunt preluate. Sursa: internet.