7 pași pentru a pune oamenii potriviți în posturile potrivite
Abilitatea de a angaja și a păstra oamenii buni în echipa/compania ta, nu e genetică, nu ne naștem cu ea. E o deprindere care, la fel ca orice altă deprindere, poate fi cultivată prin practică.
Majoritatea dintre noi, cei care am angajat oameni, la început îi alegeam pe cei care ne plăceau, cei cu care ne simțeam confortabil. Deoarece ne plăceau, de multe ori ezitam să renunțăm la ei, cu toate că mulți dintre ei s-au dovedit a fi nepotriviți.
Cu toții credeam că genul de om ales de noi se va descurca bine în toate activitățile și nu puteam prezice cine va reuși și cine nu. Ca atare am continuat să facem o serie de angajări nepotrivite. Spun cu toții, pentru că la fel ca mine, presupun că ai început cu aceleași greșeli.
Jim Collins scrie că elementul esențial în construirea unei companii mari e
“Să urci în autobuz oamenii potriviți, și să-i dai jos pe cei nepotriviți, iar apoi să-i așezi pe cei potriviți pe scaunele potrivite“
Sună bine, dar cum să–i găsești și să-i așezi pe cei potriviți pe scaunele afacerii tale?
1. Nu angaja de plăcere
Scopul tău este să pui oamenii potriviți în proiectul potrivit.
Pentru a găsi persoana potrivită unui proiect, începe prin a crea o foaie de specificații, criterii care pot fi aplicate de la recrutare până la evaluarea performanței.
Fă o listă cu fiecare sarcină și responsabilitate pe care o va avea angajatul din momentul sosirii lui dimineața la serviciu, și pană în clipa în care își va autoevalua progresele și ți le va raporta ție sau superiorului lui.
Este important să știi ce combinații de calități se vor potrivi acelei funcții, adică ce valori, deprinderi și capacități le sunt necesare oamenilor cu care poți avea o relație de succes. În alegerea oamenilor pentru relații pe termen lung, valorile sunt cele mai importante. Pentru mine importante sunt: caracterul, creativitatea și capacitatea de a duce sarcinile până la capăt.
2. Angajează pe îndelete și concediază rapid
Întreabă-te în mod sincer: ai angajat pe cineva în pripă, fără să anticipezi cât de cât situația? De câte ori ai avut probleme în consecință? Nu e nimic rău în a face o greșeală, atâta timp cât tragi învățămintele necesare și nu o repeți. Angajarea personalului nu poate fi făcută în grabă.
Selecția slabă de personal e foarte costisitoare. Pierzi multe lucruri: timp cu interviurile, angajarea, instruirea și bani cu salariul și cheltuielile de instruire pentru persoana care, în cele din urmă, nu s-a dovedit a fi potrivită pentru compania ta. De regulă, pentru a angaja sau a înlocui ulterior o persoană nepotrivită te costă aproximativ trei salarii anuale cuvenite pentru postul respectiv.
În calitate de lider, ai datoria de a investi timp și de a depune efortul necesar pentru selecția și efectuarea unei angajări bune. Dacă ai făcut o selecție neinspirată nu agrava consecințele acelei decizii prin menținerea acelei persoane pe post. Admite că ai făcut o greșeală și înlocuiește acea persoană cât mai repede posibil.
3. Încearcă tu întâi
Nu angaja niciodată pe cineva până nu ai încercat chiar tu să îndeplinești sarcinile postului respectiv.
Astfel, vei înțelege natura muncii respective. Vei ști ce înseamnă o muncă bine făcută și vei ști cum să scrii o fișă a postului realistă sau ce întrebări să pui la interviu.
Vei ști dacă trebuie să angajezi pe cineva cu normă întreagă sau cu jumătate de normă, vei ști când să-l critici și când să-l susții.
4. Susține interviuri eficiente
Știm cu toții că CV-urile sunt de cele mai multe ori pure exagerări, adevăruri incomplete. Sunt pline de “verbe de acțiune” care nu înseamnă nimic în urma unui interviu bine susținut. Conțin denumiri de posturi și responsabilități care de cele mai multe ori au o legătură vagă cu realitatea.
Atunci când parcurgi CV-ul unui candidat, urmărește simplitatea, sinceritatea și focalizarea asupra realizărilor și succeselor. Ce te interesează e transferabilitatea rezultatelor.
Pune întrebări care să graviteze în jurul priorităților din fișa postului întocmită de tine. Adresează întrebări bine gândite și ascultă atent răspunsurile candidatului. Ia-ți notițe atunci când persoana respectivă vorbește.
Poți să-i spui candidatului că țelul interviului este să vedeți dacă ceea ce oferi tu coincide cu ceea ce caută el. Eu mereu am căutat candidați orientați către realizări și rezultate.
Performanțele anterioare de la locul de muncă sunt cel mai bun indicator al lucrurilor pe care le va face în funcția propusă de tine. Pune întrebări despre succesele anterioare. Întreabă-l mai ales despre cele mai mari realizări ale lui din domeniul profesional. Sondează-i răspunsurile și întreabă-l ce-l face să fie atât de mulțumit de acele realizări.
Un aspect demn de urmărit îl constituie întrebările inteligente din partea candidatului. Cu alte cuvinte, caută oameni care au mai multe întrebări bune, bine gândite, decât pe cei care cred că au toate răspunsurile. Întrebările bune sunt un indicator mult mai potrivit pentru succesul viitor decât răspunsurile bune.
Așadar, urmărește să angajezi oameni cu care vrei să împarți o misiune pe termen lung. Oamenii extraordinari îți vor fi întotdeauna de folos.
Discută cu cel puțin trei candidați pentru orice poziție. Dacă trebuie să alegi, angajează-l pe cel mai talentat la scris. Dacă se exprimă clar în scris înseamnă că are o minte limpede. Persoanele talentate la scris știu cum să comunice și fac lucrurile ușor de înțeles, calități care sunt de dorit pentru orice job.
Doar după ce ai ajuns la concluzia că persoana respectivă este într-adevăr pe placul tău, îi poți da mai multe detalii despre companie și despre post.
Când iei în considerare salariul, asigură atât stabilitate cât și oportunități. Profitabilitatea unei companii ține în mare parte de abilitatea de a atrage și păstra cei mai buni oameni. De regulă, trebuie să le oferi oamenilor o sumă prin care să-i atragi în compania ta, ținând cont de salariul pe care l-ar putea obține și în altă companie. Află cât câștigă oamenii în posturi asemănătoare, adaugă ceva în plus și include bonusuri și stimulente, astfel încât să fie motivați să facă o treabă extraordinară.
5. Angajează indivizi autonomi
Indivizii autonomi sunt cei care își formulează singuri obiectivele și trec la treabă. Nu au nevoie de îndrumări atente. Nu au nevoie să fie verificați zilnic.
Aceste persoane te scutesc de munca de supraveghere. Când îi lași în pace te vor surprinde cât de multe au reușit să facă.
Cum îi poți găsi? Analizează istoricul profesional. S-au ocupat de ceva pe cont propriu sau au lansat un proiect? Permite-le să vină cu mintea, nu doar cu trupul la muncă.
6. Ajută-i pe noii angajați să înceapă cu dreptul
Felul în care îi ajuți pe noii angajați să-si demareze activitatea va determina în mare măsură performanța și eficiența lor în compania ta. Pune bazele unui sistem de cooperare pentru fiecare persoană nouă în companie. Desemnează o persoană capabilă să colaboreze într-un mod prietenos cu noul angajat.
Atunci când îi ajuți pe oameni să debuteze corect în activitatea lor, vor avea o atitudine pozitivă și vor fi mult mai motivați și dedicați sarcinilor lor și companiei.
Oamenilor ar trebui să li se dea suficientă libertate să învețe și să gândească singuri, fiind în același timp instruiți pentru a evita să facă greșeli inacceptabile. De obicei sunt necesare între șase și douăsprezece luni pentru a ajunge să cunoști în mare parte un angajat nou și cam optsprezece luni pentru ca el să iși însușească cultura companiei și să se adapteze la ea.
Instruirea face parte din planul de a le dezvolta oamenilor deprinderile și de a-i ajuta să evolueze.
7. Asigură un feedback constant
Asigură un feedback periodic referitor la rezultate, spunându-le oamenilor ce anume fac bine și ce anume pot schimba sau îmbunătăți. Cu cât o persoană e mai nouă în funcție, cu atât mai mult e necesar să beneficieze de un feedback periodic, pentru a-și face bine treaba.
Ca lider trebuie să urmărești munca pe care te aștepți să o facă angajatul și să-ți dorești ca el să reușească. Pentru asta, angajații pe care îi supraveghezi trebuie să se ridice la înălțimea așteptărilor și numai tu poți să îi ajuți să înțeleagă dacă este așa.
Când oamenii potriviți nu sunt pe posturile potrivite, problema este una vizibilă și transparentă, rezultatele și eficiența echipei și în final a companiei tale sunt vizibil compromise.
Astăzi, cele mai importante deprinderi pe care ți le poți cultiva ca lider, sunt acelea de a angaja și a păstra cei mai buni oameni din cadrul echipei/companiei tale.
Așadar nu te grăbi să angajezi “pe oricine se nimerește“, fii întotdeauna clar și precis în privința genului de persoană pe care îl cauți și caută oamenii mânați de dorința de a câștiga și de a duce lucrurile până la capăt.
Oamenii extraordinari sunt greu de găsit, așadar dacă îi găsești, gândește-te cum să îi păstrezi.
Succes ! Inspirație!
Abonează-te la Newsletter
și află noutățile din domeniu, articole de interes și ofertele noastre promoționale.
0 Comentarii