Relaţiile umane sunt deschise la două dimensiuni: cooperare şi competiţie.
Ca origine, termenul latinesc conflictus implică dezacord, discordie, fricțiune. Altfel spus, o interacțiune în care cuvintele, emoțiile și acțiunile concură la producerea unor efecte supărătoare.
Conflictul este un proces dinamic în care contradicțiile, atitudinile și comportamentele se schimbă continuu și se influențează reciproc.
În general, conflictul apare ca o formă a interacțiunii umane, prin care doi sau mai mulți membri ai unei colectivități intră în dezacord total sau parțial asupra unor probleme. Cu alte cuvinte, conflictul este amestecul intenționat al unui individ sau al unui grup în eforturile de realizare a scopurilor unui alt grup. Deoarece scopurile celor două părți sunt de cele mai multe ori incompatibile, realizarea scopului de către una din părți face imposibilă realizarea acestuia de către cealaltă parte.
Veste bună! Toate conflictele pot fi rezolvate.
Atunci când avem de-a face cu un conflict, trebuie să înţelegem nu numai divergenţele care l-au provocat, ci şi emoţiile care însoţesc diferitele pierderi anterioare conflictului. Prin înţelegerea modului în care pierderile pot atinge cele mai profunde niveluri ale fiinţei umane, putem aprecia mai bine şi felul în care se comportă oamenii înainte, în timpul şi după intervenţiile asupra conflictelor.
Sunt şi persoane care nu vor să plătească preţul pe care îl presupune soluţionarea conflictului. În general, motivul are legătură cu imposibilitatea de a înţelege beneficiile menţinerii unei relaţii funcţionale bune.
Oamenilor cărora le lipsește asertivitatea cred că nu există modalități de gestionare a conflictelor. De cele mai multe ori, acesti oameni își reprimă emoțiile și sentimentele. Ei pot simți furie, frustrare, dar se luptă pentru a evita să arate ce simt. Nu ar trebui să ne fie teamă să vorbim despre emoțiile noastre.
Dialogul, comunicarea clară te poate ajuta să previi și să rezolvi conflicte.
Conflictele dintre oameni se produc din cauza faptului că aceștia nu sunt în stare să vorbească, să se angajeze într-un dialog și să negocieze cu eficacitate.
Conform psihologului James Lynch, dialogul este o comunicare reciprocă între două sau mai multe ființe. Acesta împlică împărtășirea gândurilor, a senzațiilor fizice, a ideilor, a sentimentelor. Dacă un individ consideră că le știe pe toate, înseamnă că nu există nici un beneficiu pentru dialog.
De fapt, nimeni nu cunoaște „adevărul suprem”, existând întotdeauna o anumită percepție, o interpretare, o parte subiectivă.
Ar trebui să rămână întotdeauna loc pentru dialog.
Ce înseamnă negociere în contextul dialogului?
Negocierea reprezintă o extindere a dialogului, la care se adaugă un proces de tocmire, care să ajute la soluționarea divergențelor suplimentare.
Negocierea înseamnă că persoana în cauză va continua să-și susțină punctul de vedere, chiar dacă este refuzată, întreținând și adâncind, în același timp legătura creată. Acest proces continuă până se ajunge la un acord.
Ablitățile de negociere sunt cruciale în relațiile cu cei din jurul nostru, fie că este vorba de prieteni, de casă sau de mediul profesional.
Un dialog veritabil produce o senzație de apropiere, o uniune datorită faptului că vorbiți și sunteți înțeleși, că ascultați și înțelegeți.
Orice persoană care nu reușește să discute eficient sau să asculte atent nu va știi cum să negocieze soluționarea divergențelor.
Alte sugestii care te pot ajuta să soluționezi prin dialog un conflict:
- Folosește cuvinte evazive (ar fi posibil, poate) doar dacă vrei să transmiți incertitudine.
- Folosește cu moderație cuvinte care implică obligativitate (trebuie, ar trebui).
- Cere permisiunea numai dacă ai nevoie de ea și acceptă vina numai dacă ești de vină.
- Evită sarcasmul, batjocura și limbajul acuzator sau amenințător.
- Prezentă clar faptul ca fapt și opinia ca opinie.
- Fii respectuos.
- Fii clar. Odată ce ai explicat cum te simți, cere asertiv schimbarea de care ai nevoie. Explică calm, clar și asertiv ce vrei să facă cealaltă persoană.
Trebuie să ajungeţi la o înţelegere şi să te asiguri că fiecare parte este de acord cu soluţia identificată pentru rezolvarea problemei.
Așadar, dacă învăţăm să comunicăm, să ne exprimăm deschis opiniile şi să ne angajăm într-un dialog bazat pe respect reciproc şi demnitate, vom ajunge să prevenim sau să soluţionăm conflictele cu succes.
Îți mulțumim că ne urmărești!
Imaginile sunt preluate. Sursa: internet