Nu este surprinzător faptul că cea mai puternică sursă de influență pe care o avem atât în viața personală, cât și în cea profesională este capacitatea noastră de a comunica. Si, spre deosebire de bani, autoritate sau alte resurse, toți avem această sursă de putere disponibilă în mod egal.
Având în vedere că liderii petrec aproximativ 70-90% din timp comunicând cu echipele, colegii și superiorii, importanța comunicării nu poate fi subestimată. Prea mulți lideri cred că funcția de conducere se bazează numai pe rezultate.
Ceea ce (alegem să) spunem, cât și modul în care (alegem) să o spunem pot influența pozitiv rezultatul unei conversații, relațiile, colaborarea și angajamentul angajaților.
De ce comunicăm atât de greu?
Într-o eră cu nenumărate cărți și cursuri despre leadership, sunt încă lideri care nu stăpânesc această abilitate esențială. Pot fi multe motive personale care stau în spatele provocării de a comunica bine. Sunt persoane care pur și simplu nu sunt conștiente de importanța comunicării sau de stilul lor de a comunica; sau sunt cei care se blochează în rutina zilnică și nu își alocă timp pentru a-și îmbunătăți abilitățile. Alții văd comunicarea ca pe o abilitate soft inutilă și acordă prioritate altor abilități de conducere în timp ce încearcă să depășească provocările organizaționale.
Ce putem face pentru a folosi comunicarea ca sursă de putere în leadership?
Sunt câteva lucruri de care poți ține cont:
1. Primul pas este să identifici care este stilul tău de comunicare. Te apropie sau te îndepărtează de oameni? Ești blocat într-un limbaj agresiv care încearcă să controleze („Este singura modalitate de a face acest lucru”) sau într-un limbaj neasertiv care se adaptează și se conformează („Dacă asta crezi că este cel mai bine ”)? Sau eviți să comunici?
Încearcă să folosești un limbaj care te ajută să dezvolți, să înțelegi, să explorezi și să împărtășești informații cu cei cu care comunici. Pune întrebări, ascultă activ.
2. Folosește un limbaj pozitiv în locul unui limbaj negativ care poate inversa complet direcția discuției. Închizi dialogul și ridici ziduri prin cuvintele pe care le folosești? Sau deschizi dialogul și conversația spre oportunități, gândire de ansamblu, inovație și rezoluție?
Schimbând cuvintele, ți se poate schimba lumea. Înlocuiește limbajul reactiv de constrângere, cu unul proactiv al intenției și al angajării în acțiune. Înlocuiește limbajul de „demonstare și executare” cu un limbaj de „îmbunătățire și învățare”.
3. Acordă atenție și limbajului nonverbal. Ne exprimăm și prin limbajul corpului. Există mai multe moduri prin care putem închide sau dimpotrivă deschide o conversație, prin expresia facială, gesturi, poziție și postură. Limbajul corpului poate să creeze tensiune (de exemplu, stând direct în fața cuiva), poate arata deschidere (de exemplu, postură relaxată, palmele deschise către interlocutor), poate demonstra autoritate și perspicacitate (de exemplu, postură dreaptă, rigidă, mâinile în șolduri). Tonul vocii pe care îl foloseşti exprimă o atitudine. Prea ridicat poate exprima agresivitate, nervozitate prea coborât pasivitate, evitare. Aşadar, fii atent şi la acest limbaj.
4. Limpezeşte comunicarea! Exprimă-ți foarte clar așteptările de la echipa ta. Cum vrei să arate rezultatele? Cât de des dorești să primești raportări și în ce format? Ce fel de feedback vrei să primești? Claritatea este importantă în comunicare.
Prin urmare, ca lider, ar fi de preferat să exereseazi permanent comunicarea. Cuvintele tale contează mai mult decât crezi. Dă oamenilor autoritate și autonomie pentru a le oferi posibilitatea de a-și dovedi valoarea. Dă-le mai degrabă informaţii, nu instrucţiuni. Oferă-le răspunsuri, nu reacţii.
Așadar, lucrează pe singurul domeniu pe care îl deținem cu toții, abilităţile de comunicare şi expresivitate personală, și vei fi motivat de succesul pe care îl vei obţine, obținând consens şi colaborare la problemele de la muncă.
Inspiraţie! Mult succes! Te aşteptăm la cursul de Comunicare Eficientă organizat de noi!
Sursa foto: internet.