Să fii manager într-un mediu de afaceri atât de turbulent precum cel din ziua de azi nu este o treabă ușoară.
Mulţi manageri cred că sunt foarte eficienţi în relaţiile interumane. Atunci când vei reuşi să inspiri mai multă încredere şi respect, decât amabilitate, poţi spune că eşti eficient în relațiile interumane.
Este nevoie de comunicare eficientă, relaţionare bună şi suport din partea managerului. A fi manager nu înseamnă să fii vedetă. Înseamnă să ştii să creezi condiţii necesare ca toţi ceilalţi să facă treabă bună. Realizările trebuie să poarte amprenta întregii echipe, nu doar pe cea a managerului.
Lao Zi, înțeleptul chinez,scria că,”puterea succesului se află în crearea unui mediu în care ceilalți să se evidențieze.”
Este greu să gestionezi alte persoane dacă nu te poţi gestiona pe tine însuţi.
Ca să faci acest lucru ai nevoie de un coeficient emoţional bun. Coeficientul emoţional constă în capacitatea de a-i determina pe ceilalţi să facă diverse lucruri; din acest motiv este un concept central în management. Nu este echivalentul conceptului “comandă şi controlează”. Este capacitatea de a-i influenţa pe ceilalţi să facă diverse lucruri de bunăvoie.Trebuie să găseşti căi de a conlucra cu oamenii, de a le câştiga susţinerea activă şi loialitatea. Coeficientul emoţional e prioritar, dar lipseşte la mulţi dintre manageri.
Coeficientul emoţional poate fi învăţat.
Din punct de vedere profesional, coeficientul emoţional poate fi cuprins în trei segmente importante:
- Automotivarea
2. Conştiinţa de sine
3. Autocontrolul
Robert K.Cooper definește coeficientul emoțional ca fiind„ capacitatea de a simți, înțelege și aplica în mod eficient puterea și perspicacitatea emoțiilor ca sursă de energie umană, informație, conexiune și influență.”
- Automotivarea
Oamenii inteligenți din punct de vedere emoțional se auto-motivează și sunt buni la motivarea celorlalți. Trebuie să poţi înțelege oamenii ca indivizi și să adaptezi acțiunile motivaționale în consecință.
Jo Owen, autor, spune că „cei mai buni lideri sunt mereu pozitivi. Acest lucru provine dintr-un angajament profund față de misiunea lor. A fi pozitiv nu înseamnă să spui „O zi plăcută”, înseamnă să ai convingerea deplină că îți vei îndeplini misiunea, să vezi oportunități în timp ce alții văd probleme.”
Melissa Sabella spune că “o modalitate bună de a-ţi dezvolta abilitățile motivaționale este să-ţi aminteşti că toată lumea din echipa ta are potențial de a fi lider.Ai grijă să faci presupuneri despre cine sunt jucătorii tăi„vedetă”, acordă oamenilor încredere, spațiu și sprijin și poţi fi surprins de ceea ce pot face.Recunoaște că oamenii contribuie în moduri diferite și adesea cele mai valoroase modalități pot să nu fie cel mai ușor de văzut.”
De aceea, fă un efort pentru a înțelege obiectivele individuale ale membrilor echipei și ceea ce îi motivează pe fiecare în parte. Acest lucru îl poţi obţine dacă înțelegi talentul și stilul de lucru al fiecărei persoane. Se ştie că nu toți suntem motivați de aceleași lucruri. Descoperă cel motivează pe fiecare om din echipa ta. Oamenii angajează oameni la fel ca ei, deoarece sunt mai ușor de gestionat. Dar acest lucru nu-ţi va ajuta afacerea sau echipa dacă angajezi doar oameni care îţi seamănă. Vor lipsi o mulțime de abilități în echipa ta.
2. Conştiinţa de sine
Conștiința de sine descrie abilitatea ta de a-ți înțelege punctele forte și punctele slabe, dar și de a-ți recunoaște emoțiile și efectul pe care acestea îl au asupra ta și a performanțelor echipei tale. Un punct-cheie care merită subliniat: conştiinţa de sine începe prin înţelegerea modului în care îi afectezi pe ceilalţi. Conform psihologului Tasha Eurich, ” 95% dintre oameni cred că sunt conștienți de sine, dar de fapt doar 10-15% sunt, și acest lucru poate pune probleme echipei. Lucrul cu oamenii conștienți de sine poate reduce succesul unei echipe la jumătate” potrivit cercetărilor lui Eurich. Pentru a scoate în evidență ceea ce este mai bun în ceilalți, mai întâi trebuie să scoți în evidență ceea ce este mai bun în tine. O modalitate ușoară de a-ţi evalua conștiința de sine este evaluarea prin feedback la 360 de grade, în care îţi evaluaezi performanța și apoi o comparari cu opiniile șefului, colegilor și rapoartelor directe. Prin acest proces, vei obține informații despre propriul comportament și vei descoperi modul în care eşti perceput în echipă/organizație.
3. Autocontrolul
Autocontrolul se referă la capacitatea de a-ţi gestiona emoțiile, în special în situații stresante și de a menține o perspectivă pozitivă în ciuda eșecurilor. Liderii cărora le lipsește autocontrolul tind să reacționeze negativ și le este mai greu să-și țină impulsurile sub control.Reacțiile noastre sunt automate.
Cu cât coeficientul tău emoţional este mai ridicat, cu atât mai ușor poţi face trecerea de la reacție la răspuns. Este important să ştii să-ţi gestionezi emoțiile, indiferent dacă asta înseamnă să faci o pauză, o plimbare, cât să te relaxezi, astfel încât să poţi reacţiona mai adecvat la stres și la adversități.
Care sunt avantajele lucrului cu managerii cu un coeficient emoțional ridicat?
- Au un control mai mare asupra emoțiilor lor, care se traduce prin crearea unui climat de lucru pozitiv în cadrul echipei.
2. Relațiile cu angajaţii se vor îmbunătăți pe măsură ce abilitățile manageriale, cum ar fi comunicarea eficientă și empatia, îşi fac bine treaba.
3. Vor fi schimbări pozitive în angajamentul şi implicarea angajaţilor în realizarea obiectivelor.
4. Angajații vor experimenta o atmosferă de muncă mai sănătoasă şi mai satisfăcătoare din punct de vedere emoțional.
5. Motivaţia angajaţilor va creşte,de unde va creşte şi succesul echipei/organizației.
6. Managerii cu un coeficient ridicat vor avea succes în a ajuta angajații să „simtă” că sunt apreciați și respectați. Atunci când un angajat se simte apreciat, devine automat mai angajat faţă de obiectivele echipei/organizației.
7. Managerii inteligenți emoțional vor ști să gestioneze mult mai bine diversitatea punctelor de vedere ale membrilor din echipa cu care colaborează.Oamenii diferiţi trebuie gestionaţi diferit,dar trebuie să găsească modalitatea prin care să-i facă să conlucreze la realizarea obiectivelor comune.
Interesul acordat coeficientului emoţional nu poate creşte decât pe măsură ce organizaţiile devin din ce în ce mai dependente de talentul şi de creativitatea angajaţilor cărora li se acordă autonomie. Autonomia nu poate funcţiona decât dacă merge mână în mână cu autocontrolul, conştiinciozitatea şi credibilitatea. Si deoarece deja, oamenii lucrează mai mult pentru ei înşişi şi mai puţin pentru organizaţii, coeficientul emoţional ridicat al managerilor va deveni indispensabil în menţinerea relaţiilor necesare pentru loialitate şi performanţă.
Întrebarea care se pune e următoarea: managerii conştientizează impactul coeficientului emoţional asupra oamenilor pe care îi conduc, vor găsi modalități de lucru care să-i stimuleze şi să-i implinească?
Dacă vrei să acumulezi mai multe informaţii despre aceste lucruri, te aşteptăm la cursurile noastre de manager şi comunicare asertivă.
https://impacttraining.ro/curs-manager/
https://impacttraining.ro/curs-comunicare-asertiva/
Mult succes! Urmăreşte şi celelalte articole de la noi!
Sursa foto: internet
Multumesc pentru articol. Da, ati precizat bine, daca managerii ar constientiza impactul coeficientului emotional asupra oamenilor din echipa, poate ar incerca sa schimbe ceva in atitudinea lor. Din pacate, multi dintre manageri, sunt orgoliosi, mereu in concurenta cu oamenii din echipa, fara empatie. Au impresia ca sunt de neînlocuit , au functia pe viata. Pefera sa tot schimbe oamenii decat sa se schimbe ei.
Buna ziua Florin! Îţi multumim pentru comentariu! Articolul nostru, vine pe fondul situatiei existente in climatul managerial. Ne-am dori ca multi dintre manageri sa înteleaga aceste lucruri, si cum bine ai zis sa schimbe ceva. Am avut la cursurile noastre manageri, care au inteles si care au implementat schimbari in atitudinea lor fata de oamenii din echipa. Lucrurile se misca! Iti uram multa sanatate si succes si te invitam sa urmaresti si alte articole de la noi.