Colaborarea la locul de muncă este un stil de lucru care îi ajută pe angajați să lucreze împreună pentru a atinge un obiectiv comun. Colaborarea este mai mult decât un instrument pentru atingerea obiectivelor: este și despre compasiune, empatie, sprijin, bunătate și puterea pe care o dobândim atunci când ne sprijinim unul pe celălalt.
La locul de muncă, oamenii care colaborează trebuie să comunice bine, să împărtășească cunoștințele în mod eficient, să lucreze împreună și să-și integreze eforturile. Colaborarea ne cere să ne exprimăm ideile, să fim vulnerabili și să respectăm părerea celorlalți. Prin colaborare ne antrenăm să fim curioși înainte de a fi convingători.
Atunci când un lider recurge la constrângere, obține conformare. Când colaborează cu oamenii pe care îi conduce, obține angajament. Angajamentul îi stimulează pe oameni să depună efort discreționar.
Competiția ne face mai rapizi, colaborarea ne face mai buni. – Fyrefly
De ce ar dori o organizație să încurajeze colaborarea angajaților săi?
Iată câteva motive:
1.Valorificarea resurselor
Niciun membru al echipei nu este bun la toate, dar fiecare membru al echipei are un talent sau anumite abilități la care excelează. Împreună se pot completa, își pot maximiza punctele forte sau pot compensa zonele care sunt deficitare. Sinergia e atât de stimulantă! La fel și creativitatea!
Eu pot face lucruri pe care tu nu poți, tu poți face lucruri pe care eu nu pot; împreună putem face lucruri grozave. – Maica Tereza
2. Practicile de lucru în colaborare cresc eficiența echipei
Când angajații lucrează împreună, pot găsi mult mai mai rapid soluții la provocările pe care le pot avea. De asemenea, sarcinile pot fi împărțite, astfel încât termenele să fie respectate și nicio persoană să nu ajungă să fie copleșită de prea multe sarcini.
3. Șansa de a învăța unii de la alții
Fiecare membru aduce în echipă beneficiile educației sale și a experiențelor anterioare și în același timp fiecare membru al echipei are potențialul de a învăța pe altcineva. Din acest motiv, este important să se construiască încredere între membrii echipei.
4. Colaborarea angajaților încurajează indivizii să vadă imaginea de ansamblu a organizației
Când angajații lucrează pe cont propriu, se pot simți izolați de colegii lor și descurajați în sarcinile lor zilnice. Ei pot chiar să simtă că munca pe care o fac nu este importantă și nu contează cu adevărat pentru nimeni. Managementul ar trebui să ofere angajaților șansa de a înțelege că prin contribuțiilor tuturor se obțin rezultatele. Acest tip de cultură a organizației insuflă un sentiment de mândrie și ajută la pregătirea terenului pentru viitoare colaborări de succes.
Strategii pentru construirea colaborării angajaților la locul de muncă
Iată câteva idei de colaborare la locul de muncă de luat în considerare:
1. Stabiliți obiective clare pentru echipă
E corect, normal și firesc, să apară mai ales când echipa e nou formată, acestă întrebare:”De ce suntem aici?”. Echipa are nevoie de direcție și vrea să știe cum vor arăta rezultatele pe care le va obține. Trebuie să prezinți viziunea oamenilor tăi, și să te asiguri că oamenii au înțeles care este rolul lor în cadrul echipei.
2. Încurajează ascultarea activă
Majoritatea oamenilor nu practică ascultarea activă în timpul interacțiunilor cu ceilalți. Ascultarea activă presupune ascultarea cu atenţie a ceea ce are de spus celălalt, pentru a înţelege întregul mesaj şi punctul de vedere al acestuia, dându-i de înţeles că îl asculţi, concentrându-te asupra a ceea ce ţi se transmite.
3. Oferiți angajaților tehnologia de care au nevoie pentru o colaborare eficientă
Asigurați-i pe angajați că li se vor oferi instrumentele de colaborare potrivite pentru a-și face munca în mod eficient.
4. Concentrați-vă pe găsirea de soluții atunci când apar probleme
Când se întâmplă neplăceri care interferează cu planurile (și se vor întâmpla), este important să vă concentrați pe găsirea unor soluții, mai degrabă, decât să rămâneți blocați în încercarea de a găsi vinovați. Priviți constructiv problemele. Problemele pot fi oportunități pentru fiecare de a învăța cum să facă mai bine sau diferit data viitoare.
Lucrul în echipă creează încredere, și încrederea crește viteza. — Russel Honore
5. Recunoașteți efortul și recompensați angajații
Când o echipă a finalizat un proiect, este foarte important să recunoaștem efortul. Recunoașterea înseamnă, să oferi o voce angajaților pentru a-și împărtăși realizările. Sărbătorind succesul, le întărești motivația care-i va duce spre următoarea realizare. Acest lucru este important atât pentru angajați, cât și pentru organizație.
6. Tratați colaborarea la locul de muncă ca pe un organism viu, într-o continuă evoluție
Nu este suficient doar să „încerci” să îmbunătățești colaborarea. Dacă o companie va adopta colaborarea ca mod de lucru, echipa de management și angajații vor înțelege că așa se vor face lucrurile în viitor.
Colaborarea la locul de muncă este o modalitate de a face proiectele să se desfășoare mai bine, și de a vă asigura că organizația își atinge obiectivele. Odată ce toți membrii echipei tale colaborează eficient, rezultatele vor vorbi de la sine.
Colaborarea este o parte esențială a muncii în echipă și ajută o echipă de succes să funcționeze cel mai eficient. Dacă echipa nu poate înțelege de ce face și ce face (adică „ce” vrea să realizeze), nu va putea stabili rolul fiecărui membru al echipei în atingerea scopului (adică, „cum” va ajunge acolo).
Tu cum ai descrie colaborarea la locul de muncă? Scrie-mi într-un comentariu!
Te invit să citești și alte articole de la noi!
Sursa foto: internet