Empatia este un element cheie al leadershipului, leadershipul empatic fiind un stil de conducere în care liderul se concentrează pe creșterea bunăstării echipei punând pe primul loc nevoile membrilor echipei. Empatia îi permite unui lider să înțeleagă mai bine comportamentul angajaților, să creeze și să implementeze strategii personalizate pentru creșterea eficienței și productivității muncii.
Un lider empatic este liderul care îi face pe colegii de echipă să se simtă apreciați și respectați pentru valoarea lor personală și profesională.
De obicei, liderul empatic este cel care:
- Recunoaște și înțelege cum să răspundă nevoilor emoționale ale membrilor echipei
- Dorește să înțeleagă provocările cu care se confruntă membrii echipei
- Folosește ascultarea activă pentru a-i înțelege și a-și exprima compasiunea
Liderii empatici care demonstrează abilități excelente de comunicare și ascultare activă pot învăța și din experiențele și comportamentul membrilor echipei pe care o conduce. Demonstrarea acestor abilități poate să-i inspire pe angajați să-și îmbunătățească propriile abilități de comunicare pentru a construi mai multă empatie la locul de muncă.
Iată câteva sugestii care te pot ajuta să fii un lider empatic:
1. Fii autentic
Singurul mod în care poți câștiga cu adevărat încrederea oameniilor din echipă este să fii autentic. Fă eforturi pentru a construi relații eficiente cu oamenii din echipa ta, relații bazate pe încredere și transparență. Deciziile pe care le iei nu trebuie se se bazeze de fiecare dată pe sugestiile/feedback-ul lor, dar trebuie să le arați că îi apreciezi pentru implicare și să oferi motive relevante pentru care veți/nu veți aplica acele sugestii.
2. Fii prezent
Ca lider, a fi prezent înseamnă a fi o sursă de înțelegere, ajutor și sprijin în permanență. De asemenea, este important să-ți încurajezi angajații să fie deschiși, astfel încât să se poată simți liberi să vorbească cu tine despre subiecte potențial sensibile. Fă-i să înțeleagă că prețuiești un climat confortabil de lucru.
3. Fii un exemplu de empatie
Ca lider, este treaba ta să promovezi relațiile empatice în cadrul echipei. Interacționând cu membrii echipei în acest fel, îi veți încuraja să facă același lucru. De asemenea, îi poți motiva să facă acest lucru propunând activități care promovează colaborarea și munca de echipă. Încurajează comunicarea deschisă. O bună comunicare internă este o sursă de relații umane dense și bogate, ce întrețin un climat social satisfăcător mai cu seamă în momentul în care pot exista conflicte.
4. Dezvoltă-ți abilități de ascultare activă
Ascultarea activă este un proces pe care îl poți utiliza pentru a te concentra mai bine asupra dialogului cu oamenii din echipă, pentru a înțelege mai bine mesajul, a analiza informațiile și a oferi feedback. Această abilitate poate arăta unui membru al echipei cât de mult îți pasă și că prețuiești conversația pe care o aveți.
5. Celebrați succesul
Recunoașterea meritelor este o modalitate excelentă de a folosi empatia și de a te asigura că un angajat simte apreciere și respect. Poți acorda recunoaștere pentru realizările angajaților, atingerea indicatorilor de performanță sau creșterii eficienței.
Implementarea unui stil de conducere empatic te poate ajuta să creezi un mediu de lucru confortabil și productiv pentru angajați. Preocuparea ta ca lider de a crea o stare de bine pentru angajați este justificată dacă se are în vedere că aceștia își petrec mare parte din timpul lor la serviciu. Un climat sănătos de lucru, proactiv, în care angajații să se simtă valorizați, respectați, implicați și auziți de către cei din compania pentru care lucrează, dă rezultate. Angajații implicați se simt motivați, le pasă de munca lor și de compania unde sunt angajați. Nivelul de implicare este strâns legat de satisfacția și moralul angajaților, toate acestea fiind esențiale pentru succesul companiei. Mai mult decât atât, angajații implicați devin adesea ambasadori ai companiei, ei vorbind pozitiv despre compania și munca lor.
Prin urmare, dacă ți-ai propus să crești productivitatea, rata de retenție, creativitatea și angajamentul angajaților, include empatia în stilul tău de conducere.
Inspirație! Mult succes!
Sursa foto: internet