Un plan de carieră îți poate ghida viața profesională cu succes, de la găsirea primului loc de muncă până la bucuria de a avea o carieră plină de satisfacții.
Dacă faci o planificare atentă a carierei, poți lua din timp măsuri pentru a-ți evalua opțiunile profesionale și poţi dezvolta un plan strategic pentru atingerea obiectivelor pe care ți le-ai stabilit.
De ce să-ți planifici cariera?
Un plan al carierei îți oferă o imagine clară a pașilor cheie către viitorul tău profesional. De la identificarea domeniilor de activitate pe care dorești să le urmărești până la dezvoltarea obiectivelor pe termen lung, această metodă te poate ajuta să concepi o strategie pentru succesul tău în carieră.
Ce poţi să faci?
Ia în considerare acești pași atunci când vrei să-ți planifici cariera:
1. Află ce opțiuni de carieră ai
Cel mai simplu mod de a afla informații despre ce opțiuni de carieră ai avea este să-ți întrebi prietenii, familia și colegii despre locurile lor de muncă.
Află ce abilități și ce calificări au, întrebă-i ce le place și ce nu le place la locurile lor de muncă și ce tip de experiență au câștigat.
Apoi, cercetează companiile de top și caută profesioniști în domeniul lor de expertiză sau participă la evenimente cu experți în domeniu de interes.
Pentru a obține experiență practică într-o profesie, urmărește oportunitățile de voluntariat, sau stagii de internship.
2. Descoperă ce domenii de activitate sunt în creștere pe piața muncii
Identifică ce locuri de muncă au cel mai mare potențial și care este cel mai mare salariu mediu pe care îl oferă.
Încercă să discuți cu experți din domeniul tău pentru a afla despre unele dintre cele mai interesante oportunități pe care le prevăd în viitor.
Poți citi publicațiile de top și sursele de știri online pentru domeniul tău pentru a vedea cum evoluează lucrurile care te interesează.
3. Identifică domeniile care se potrivesc cel mai bine cu abilitățile tale
Pentru a alege un domeniu care să te facă să te simțiți încrezător, ia în considerare abilitățile tehnice pe care le-ai învățat la școală sau la locul de muncă.
De exemplu, s-ar putea să „le ai „ cu tehnologia, să ai competențe digitale, să cunoşti anumite programe sau să ai cunoştinţe de editare grafică sau, să ştii să colectezi, organizezi şi interpretezi date, etc.
Apoi, gândește-te la abilitățile tale soft, care sunt comportamentele și trăsăturile de personalitate pe care le-ai dobândit.
De exemplu, s-ar putea să știi cum să rezolvi o problemă folosind gândirea critică sau s-ar putea să excelezi în comunicare sau să fii extrem de creativ.
Alcătuiește o listă cu abilitățile tehnice și soft pe care le ai şi una cu opțiunile de carieră pe care le ai în vedere pentru a vedea apoi cât de bine se potrivesc.
4. Vezi care sunt calificările necesare pentru domeniile de activitate pe care le-ai ales
Începe prin a verifica diplomele pe care le ai pentru a lucra în domeniul dorit. Identifică dacă vei avea nevoie de o nouă diplomă de licență într-un anumit domeniu sau pentru o promovare ulterioară.
Examinează și cursurile şi formarile profesionale care te pot ajuta să excelezi în domeniul tău.
5. Evaluează salariile și alte beneficii pentru ocupațiile de interes
Întreabă, informează-te din surse sigure care ar fi salariul mediu lunar/anual pentru ocupațiile de interes și de asemenea identifică factorii care îţi pot crește potențialul de câștig.
Pe măsură ce examinezi listele cu locurile de muncă, notează beneficiile oferite de fiecare poziție, cum ar fi: posibilităţile de promovare, de creştere şi dezvoltare, vacanţe plătite,etc.
Aceste beneficii îţi pot reduce cheltuielile și îţi pot îmbunătăți calitatea vieții, făcându-le esențiale pentru a fi luate în considerare ca pachet salarial.
6. Evalueză opțiunile de carieră
După ce ai luat în considerare câteva potențiale căi de carieră, compară opțiunile. Un domeniu de activitate poate necesita mai multe abilități și o diplomă suplimentară, ceea ce ar putea însemna mai mult timp sau să fie mai costisitor în comparație cu celelalte opțiuni.
Un altul poate avea un potențial de câștig substanțial mai mare.
Compară cât de bine se potrivește fiecare opțiune profesională cu valorile tale de bază. Examinează lista de argumente pro și contra pentru a evalua care opțiune profesională se potrivește cel mai bine cu valorile și obiectivele tale.
Ia în calcul următoarele:
Domeniile de activitate sau companiile care te atrag
Tipurile de joburi de care ești atras
„Se potrivesc cu preferințele tale?”
„Ai nevoie de abilități cheie?”
„Ai nevoie să înveţi ceva nou?”
7. Stabiliește-ți obiective SMART
Specific: fă-ți obiectivul cât mai specific. Dacă aspiri să lucrezi în vânzări, setează-ţi ca obiectiv specific, găsirea unui loc de muncă unde să lucrezi ca agent de vânzări.
Măsurabil: cuantifică-ți progresul. Stabileşte-ţi criterii de referință, cum ar fi absolvirea unui curs de vânzări sau aplicarea la 10 locuri de muncă care corespund cerințelor tale.
Relevant: orice obiectiv legat de carieră pe care ţi l-ai stabilit ar trebui să conteze cu adevărat pentru tine. Gândeşte-te cât de important este obiectivul și dacă te va ajuta să-ţi atingi obiectivul pe termen lung.
Bazat pe timp: dă termene limită obiectivelor tale. Vei știi până când și cât timp ai la dispoziție pentru fiecare acțiune legată de obiectivele tale.
Ca să-ţi fie mai ușor să-ţi gestionezi planul de carieră pune-ți următoarele întrebări:
„Ce vreau să realizez în următoarele 6, 12 și 18 luni?”
„Cum și când îmi voi atinge obiectivele de educație și formare profesională?”
„Cum și când voi obține abilitățile și experiența suplimentară de care am nevoie?”
Odată ce ți-ai stabilit obiectivele și cum să le atingi, acum ai o direcție mai clară în care să te concentrezi.
8. Fă-ţi un plan de acțiune
Pentru a descoperi ce vrei cu adevărat să faci – și dacă ești pe drumul cel bun acum sau trebuie să schimbi direcția – pune aceste întrebări fundamentale despre personalitatea, preferințele și valorile tale:
„Ce mă motivează și ce îmi place să fac?”
„Care sunt atributele mele personale și prioritățile stilului de viață?”
„Ce văd familia și prietenii mei ca fiind punctele mele tari și slabe?”
„Care sunt cei cinci factori importanți sau nenegociabili pe care îi caut într-un loc de muncă?”
„Ce calificări și experiență am?”
„Care sunt punctele mele forte, abilitățile transferabile și abilitățile tehnice?”
„Care sunt cele mai mari realizări ale mele de până acum?”
„Care sunt punctele mele slabe și domeniile de dezvoltare?”
Este important să urmărești progresul planului tău de carieră periodic, pentru a te asigura că ești pe drumul cel bun.
Ține planul de acțiune la îndemână, astfel încât să îl poți revizui în mod regulat. Bifează fiecare pas pe măsură ce îl finalizezi și recompensează-te pentru fiecare realizare.
Revizuiește-ți din când în când planul de acțiune în carieră și adaptează-l la noile oportunități, progrese tehnologice, priorități personale și tendințelor economice care pot provoca schimbări esențiale în cariera ta.
Inspirație! Mult succes! Urmărește și celelalte articole de la noi!
Sursa foto: internet