Pe măsură ce oamenii progresează în carieră, este firesc ca la un moment dat, următorul pas să fie promovarea într-o funcţie managerială.  Această promovare  poate veni cu recompense, dar si cu unele provocări. Funcția managerială vine de obicei la pachet cu responsabilități. Cu cât e mai mare funcția cu atât sunt mai mari responsabiliățile, sau cel puțin așa ar trebui să fie. Vei fi responsabil pentru dezvoltarea angajaților tăi și pentru succesul echipei tale. Provocarea de a gestiona o echipă se schimbă, deoarece se schimbă mediul de afaceri extern, astfel încât chiar și atunci când te simți sigur în rolul pe care îl ai, constați că toate se pot schimba foarte repede.

Așadar, hai să vedem care ar putea fi principalele provocări și ce modalități sunt de a le depăși.

1. Comunicarea eficientă cu angajații

În calitate de manager, poate exista adesea un element de distanțare față de restul echipei prin prisma poziției. Acest lucru creează una dintre cele mai mari provocări pentru manageri. Reducerea distanței se poate face prin abilități de comunicare eficientă şi relaţionare. Managerii buni trebuie să-şi dezvolte abilități avansate de ascultare și vorbire, deoarece joacă un rol imens în succesul echipei lor. Comunicarea defectuoasă  s-a dovedit a fi una dintre cele mai mari cauze de stres pentru angajați. Aceasta înseamnă că atunci când un manager nu comunică bine cu echipa lui cu privire la problemele de afaceri sau progresele individuale, nu numai că acest lucru ar putea să dăuneze relației manager- angajat, dar ar putea, de asemenea, să adauge mult stres oamenilor din echipă.

Cum să depășești acest lucru:

Toată lumea comunică diferit – unele metode de comunicare pot funcționa bine pentru unii angajați, dar nu vor funcționa la fel de bine pentru alții. Cel mai bun mod de a depăși orice blocaj de comunicare este să descoperi diferitele tipuri de personalitate a oamenilor din echipa ta. Efectuând teste de personalitate, vei avea o modalitate excelentă de a găsi punctele tari și punctele slabe ale fiecărui membru al echipei, modul în care aceste tipuri diferite de personalitate comunică cel mai bine și la ce vor răspunde cel mai bine. Un test pe care ai putea să-l faci este testul Myers Briggs. Indiferent de testul de personalitate pe care ai ales să-l aplici, rezultatele pe care le vei obtine îți vor permite să-ti gestionezi mai bine echipa, să comunici mai eficient și să înțelegi mai bine ce îmbunătăţiri poţi face.

2. Confruntarea cu problemele de performanță

Problemele de performanță vor fi întotdeauna o preocupare pentru orice manager. Însă, în mediul de afaceri acerb de astăzi, dacă echipa ta nu are performanțe la un standard ridicat, concurenta te-ar putea afecta, plus că nu ai onora probabil, așteptările celor care te-au promovat. Managerii au sarcina dificilă de a găsi echilibrul între rezultate şi relaţiile cu membrii echipei pe care o coordonează. Dacă îți pui „pălăria de manager strict, autoritar” prea devreme, riști să diminuiezi încrederea oamenilor din echipa ta.

Cum să depășești acest lucru:

Stabilește obiective clare. Dacă angajații nu au obiective clare, nu va fi ușor să atingi rezultatele pe care le-ai stabilit. Comunică-le clar oamenilor tăi obiectivele și prezintă-le rezultatele așteptate fiecăruia dintre membrii echipei. În acest fel, poti rezolva problema direct comparând așteptările cu rezultatele. Monitorizează continuu performanța reală în comparație cu aceste obiective stabilite. Apoi, oferă feedback constructiv – acest lucru te va ajuta la evitarea problemelor ce ar putea să apară pe parcurs.

3. Luarea deciziilor corecte

Atenţie la deciziile pe care le iei, mai ales atunci când angajezi oameni noi în echipa ta. Dacă iei o decizie greșită în procesul de angajare, aceasta poate afecta rapid moralul și performanța echipei.

Cum să depășești acest lucru:

Încercă să implici şi ceilalți membri ai echipei în procesul de selecție a noilor membrii, astfel încât să obții o a doua opinie. Faptul ca vei lua în considerare părerea lor, va uşura partea de integrare în echipă a noilor membrii.

4. Gestionarea conflictelor din cadrul echipei tale

Într-o echipă de vis, totul funcţionează perfect şi toţi membrii echipei conlucrează unii cu ceilalţi. Sunt colaboratori minunați, se simt confortabil sunt creativi împreună. Din păcate, acest vis nu se împlinește întotdeauna. Și când apare un conflict între doi colegi, acesta poate fi resimțit de întreaga echipă. Atunci când conflictele nu sunt rezolvate, acestea pot afecta rapid productivitatea și moralul echipei – și chiar pot duce la părăsirea companiei de performerii de top. Managerii sunt însărcinați cu eliminarea timpurie a oricăror conflicte.

Cum să depășești acest lucru:

Când apare un conflict între membrii echipei, este important să înțelegi pe deplin problema înainte de a trece la acțiune. Un conflict asupra unei zone de lucru poate fi si sănătos și poate duce de fapt la gândire și soluții mai inovatoare – dar este treaba ta să alimentezi conflictul într-o direcție productivă. Vorbim aici de conflicte constructive nu distructive. Atunci când un conflict între colegi este personal, ar trebui să intervii înainte ca acesta să înceapă să afecteze relația de lucru și restul echipei. O modalitate de a preveni un conflict este de a reaminti echipei tale, cultura și valorile companiei. Atunci când valorile companiei sunt construite în jurul încrederii, respectului și pozitivismului, și vă angajați pentru aceste valori, conflictele personale bazate pe personalitate ar trebui reduse la minimum. Comunicarea acestor așteptări de la început va determina un anumit tip de comportament, pe care ar trebui să-l susţi chiar tu în permanenţă. Tu eşti cel mai bun exemplu. Dacă apare un conflict, poartă o discuție corectă și sinceră şi soluționează-l rapid.

5. Fii o sursă constantă de motivație

Oricât ai dori să fie, nu fiecare sarcină pe care ai nevoie să o îndeplinească angajații tăi va fi una interesantă. Aici apare una dintre principalele provocări ale unui manager – trebuie să ştii să-ţi motivezi oamenii în toate situațiile.

Cum să depășești acest lucru:

O abilitate cheie pe care o poți dezvolta este abilitatea de a afișa imaginea de ansamblu asupra lucrurilor. În timp ce angajații tăi nu pot vedea unele sarcini ca potrivindu-se în visul carierei lor, elementele din sarcină vor fi în continuare importante pentru obiectivele lor pe termen lung. Este de datoria ta să evidențiezi și să prezinţi importanța acestor sarcini echipei, pentru a inspira motivație.

6. Nevoia de a acoperi decalajul de competențe

Nevoia constantă de a se asigura că forța de muncă este pregătită şi competentă este marea provocare cu care se confruntă managerii de astăzi. Ca manager, este important să-ţi actualizezi constant cunoștințele și să inspiri creșterea şi dezvoltarea în echipa ta.

Cum să depășești acest lucru:

Trebuie să oferi o modalitate prin care echipa ta să aibă acces la cunoștințe avansate. Învăţarea continuă poate fi o modalitate excelentă de a contribui la eliminarea decalajelor de competențe și de a ajuta echipa să evolueze constant. Când angajații învață noi abilități, vor fi gata să facă față oricăror provocări care pot apărea. Aceasta poate fi, de asemenea, o modalitate excelentă de reţinere a personalului, deoarece angajații pot vedea că se inveşteşte în progresul şi cariera lor.

Ce provocări ai mai adăuga? Scrie-mi şi le voi aborda într-un viitor articol.

Inspirație! Îţi urez mult succes! Dacă ești la început de drum și vrei să-ți dezvolți abilități manageriale, te așteptăm la cursul First Time Manager. https://impacttraining.ro/curs-first-time-manager/

sursa foto: internet