Ca manager ai la dispoziție două opțiuni: fie să îndeplinești tu însuți sarcina, fie să desemnezi pe altcineva să o facă.
Ce înseamnă delegarea?
În primul rînd, încredere. Încredere în echipa ta.
Multor manageri le vine greu să delege ceva. Printre cele mai comune scuze, se numară:
” Este prea important”
„Trebuie să mă ocup personal”
„Echipa nu este îndeajuns de puternică, nu este pregătită”
„Doar eu pot face asta”
Până la urmă, toate aceste scuze, duc la lipsa încrederii în echipă şi la infatuarea managerului.
În aceste condiţii, toată lumea dă vina pe manager, pentru că munceşte prea mult şi pe echipă, pentru că este prea dependentă de liderul ei.
Echipa poate evolua doar dacă managerul îi poate delega diverse sarcini şi are încredere în ea. Delegarea şi antrenarea au legatură una cu cealaltă.
Ambele asigură îndeplinirea de către manager a sarcinilor manageriale esenţiale, să-i determine pe ceilalţi să facă ceva.
Procesul de delegare este simplu. În practică sunt puţine sarcini care nu pot fi delegate cum ar fi: evaluări, promovări, proceduri disciplinare, alocare de resurse şi formarea echipei. Toate fac parte din atribuţiile managerului, însă restul, se pot delega altor persoane din echipă.
Sunt încă manageri care folosesc delegarea ca excepţie, nu ca regulă.
De reţinut este faptul că, atunci când deleagă, managerul nu renunţă la responsabilităţi, ci doar deleagă anumite sarcini, fiind responsabil în continuare pentru rezultatul final.
Dacă delegăm timpul gândim în termenii eficienţei, dacă delegăm persoane gândim în termenii eficacităţii.
Sunt două tipuri de delegări:
Delegarea directivă de genul: “Fă asta, fă aia şi vino să- mi spui ce ai facut”
Delegarea de responsabilităţi care pune accentul pe rezultate, nu pe metodele folosite.
5 paşi esenţiali pentru delegarea responsabilităților
1. Alege persoana potrivită
Dacă vei selecta o persoană nepotrivită pentru executarea unei sarcini esenţiale, sigur te vei îndrepta spre eşec.
Asigură-te că cerinţele pe care le presupune executarea sarcinii concordă cu abilităţile persoanei pe care o alegi să execute sarcina.
Şi mai important, este să te asiguri că, persoana respectivă este şi capabilă să ducă sarcina la bun sfârşit.
2. Delegă complet
Oferă toate informaţiile, pentru ca subordonatul să aibă succes (temen limită, buget, resurse). De asemenea: „Lasă uşa deschisă pentru întrebări şi sprijin.”
3. Fii clar în privinţa rezultatelor dorite
Asigură-te că rezultatele sunt masurabile! Peter Drucker, guru în management, spunea că: „Ceea ce nu se poate măsura, nu există.”
Dacă nu poţi evalua rezultatele, nu le poţi administra. Explică-le angajaţilor ce trebuie să facă, arată-le cum crezi că ar trebui să-şi facă munca şi spune-le din start de ce trebuie să îndeplineasca sarcina respectivă, care sunt motivele.
Dacă nu vor înţelege De ce-ul nu vor înţelege nici Ce şi Cum trebuie să realizeze sarcina.
4. Monitorizează realizarea sarcinii
Supraveghează, monitorizează procesul, pentru a te asigura că sarcinile sunt rezolvate la termen şi în bugetul alocat.
Dacă delegi, nu înseamnă că „îţi iei mâna de pe tot ce ţine de asta”, eşti responsabil pentru rezultat. Cu cât sarcina este mai importantă, cu atât mai mult, trebuie să o ţii sub control.
Găseşte o procedură de monitorizare sau măsurare care te va ţine informat despre progresul acestei sarcini, pentru că, în final tot tu eşti responsabil de rezultat.
Repet: Dacă nu poţi măsura rezultatele nu delega.
5. Recunoaște meritele celor implicați
Recunoaşte contribuţiile şi succesul echipei după îndeplinirea sarcinii. În majoritatea cazurilor, de îndată ce activitatea delegată a fost finalizată, se trece mai departe. Aşa NU! Recunoaşterea meritelor motivează.
Puţine responsabilităţi ale unui lider sunt mai încărcate emoţional decât delegarea.
Delegarea este o activitate de separare a puterii care, consolidează încrederea. Ce ziceam şi la început.
Liderii care refuză să împartă puterea conferită de poziţia lor, transmit un mesaj de neîncredere şi teamă. Cei care îşi împart puterea cu oamenii din echipa lor, creează o cultură a încrederii şi inspiraţiei.
Delegrea sarcinilor e mijlocul pe care-l foloseşti pentru a-i face pe angajaţi să dea tot ce au mai bun în plan profesional.
“în urmatoarele decenii, vor avea succes companiile cu cea mai responsabilă forţă de muncă.” – Michael Dell, fondatorul Dell Computers
Succes! Dacă ai întrebări, poţi să-mi scrii la comentarii.
Urmăreşte şi celelalte articole de la noi!
Sursa foto: internet